Tuesday, December 16, 2008

Aku Bukan Untukmu - 29

Selepas sahaja berurut, mereka pulang. Terasa pagi itu sangat panjang. Renungan mata Izham juga merimaskan. Ada sahaja yang mahu ditanyakan. Bagi Anizan, Izham sudah benar-benar mabuk pinang. Angau. Malah sepanjang pagi itu Izham asyik duduk dekatnya. Anizan jadi tidak selesa.
“Awak, pergi la tengok tv ke. Sapu laman ke, saya nak siang kacang ni,” pinta Anizan. Tangannya masih tidak dapat memotong kacang panjang dengan selesa. Semuanya gara-gara Izham yang asyik menghadap mukanya.
“TV takde cerita menarik. Muka awak lagi menarik!” Izham tersengih merenung wajah gadis di hadapannya. Entah mengapa dia tidak mahu lepas memandang wajah itu. Wajah Anizan bersih. Dia hanya melihat Anizan mengenakan bedak bayi sahaja pagi tadi. Tanpa lipstik dan tanpa pemerah pipi. Namun wajah gadis itu tetap merah bila dia memandang. Merah semulajadi.
“Kenapa pipi awak colour pink! Awak pakai blusher ye?” soal Izham, sengaja mahu mengusik gadis itu. Anizan menjeling, marah. Geram dengan usikan itu.
-Dah tau aku segan dia asyik renung-renung begitu lagi nak tanya kenapa pipi aku merah.
Terkadang Anizan terasa mahu sahaja membentak Izham sepertimana lelaki itu membentaknya di pejabat. Kala ini juga dia berdoa yang Izham akan normal kembali seperti Izham di pejabat. Garang dan menyakitkan hati.
‘sekarang pun sudah menyakitkan hati!’ bisiknya.
“Awak cakap dengan saya?” pantas Izham merapatkan telinganya ke arah mulut Anizan.
“Jangan main-main. Saya kerat telinga awak dengan pisau ni!” ugut Anizan. Malu dengan perlakuan Izham yang sudah merapatkan telinganya di wajah Anizan.
“Keratlah Anis, abang rela!” Izham melekapkan telapak tangannya ke dada. Dengan gaya romeo dia memejamkan mata.
“Kalau Aniz tak sanggup, mari umi yang keratkan telinga Izham tu!” suara umi dari muka pintu bagaikan halilintar. Kuat dan sinis. Izham tersentak. Anizan juga terperanjat.
Malunya dia kalau umi nampak apa yang berlaku antara mereka sebentar tadi. Takut wanita itu terlihat wajahnya dan wajah anak terunanya seakan mahu bertemu. Muka Anizan merona merah. Tidak dapat di sorokkan lagi.
“Err… umi, bila sampai?” soalan bodoh itu keluar mulut Izham.
Anizan rasa mahu tergelak. Teringat yang selalunya lelaki itu yang suka membentak dan terpekik di pejabat. Rupanya dalam masa yang sama lelaki itu juga reti terkejut.
“Dah lama umi duduk sini, peratikan aje perangai kau tu. Mengada-ngada. Macamlah Anis tu nak lari sampai kau kawal dia macam tu. Dia nak siang kacang tu pun umi tengok tak selesa!”
-Dah lama? Aduss… malunya aku. Minta maaflah makcik, anak makcik ni dah terkena penyakit misteri. Saya sendiri pun takut makcik…
Anizan telan liur. Terasa sangat malu bila menyedari Hajah saniyah memerhatikan mereka sejak tadi. Mujur Izham tidak melakukan perkara melampau.
-Ah, merapatkan wajahnya ke wajah aku itu pun sudah kira melampau tahap gaban.

7 comments:

LeaQistina said...

wahaha.. "keratlah anis.. abang rela.."

"kalau anis tak sanggup biar umi yang kerat.."

wahaha.. kantoi.. cayalah kak dina.. best.. smbg lg.. ini eh rupanya klu si singa jatuh cinta.. wahaha.. mmg kelaka..

nana_yoong said...

akak..nak lagi

artic_roses said...

wakaka..lawak lak izham cuba menggoda isteri nyer..

besh2..

nk lagiii...:p

keSENGALan teserlah.. said...

eeiii..best2.
tersengeh2 dpn pc nieh...
cpat sket ek smbung...

eija said...

best r...akak nk n3 lg...

nana_yoong said...

lerrrrrrrr...xseronoknyer cik artic_roses kate anizan n izham husband n wife..diorg x kawen lagi ler..baceler betu2..cian kak dina wat novel ni..

ceritaku MEMORIKU said...

hakhakhak.
comey je dowang,
agagag
-na'dz