Tuesday, August 4, 2009

Aku Bukan Untukmu- 51

Selesai berdoa Anizan menekup wajah dengan dua telapak tangannya. Dia hanya berharap agar tiada perkara buruk berlaku untuk dirinya. Dia memohon pada Tuhan agar dipermudahkan perjalanan hidupnya. Selesai berdoa, dia bangun melipat telekung dan sejadah. Kemudian beralih ke tingkap bilik. Dibukanya luas tingkap yang menghadap belakang rumah sewa mereka itu. Terserlah pemandangan malam yang ceria dengan lampu neon yang bercahaya di sana sini. Udara Kuala Lumpur memang kedekut angin. Tidak ada angin sepoi-sepoi bahasa menyapa. Yang ada cuma angin yang dijana dari kipas meja di tepi katilnya.

Anizan menarik kerusi di kaki katil. Menghadap komputernya. Skrin berukuran lima belas inci itu menjadi temannya. Dengan skrin itu dia berbual dengan Izlan. Hampir setiap malam sekarang. Dia membuka YM. Nama kurt_lanz tertera. Dia terus membuka window. Menyapa Izlan. Dulu dia tertanya kenapa Izlan meletakkan nama Kurt di hadapan namanya sendiri. Rupanya Izlan peminat setia mendiang Kurt Cobain vokalis kumpulan Nirvana.

e_jan85 - assalamualaikum
kurt_lanz - waalaikumussalam…
e_jan85 - Lan tunggu saya ke?
kurt_lanz - Tak lah, saya tengah surf nak jual gitar saya melalui ebay.
e_jan85 - Ham ajak saya nikah

Anizan mencapai botol air mineral yang sentiasa tersedia di tepi meja. Bekas berisi makanan ringan juga di capainya. Kemudian dia mengeluarkan snek Jacobs yang lazat. Mengunyahnya perlahan sambil menunggu jawapan dari Izlan. Lambat sungguh Izlan menjawab. Anizan membuka tutup botol, meneguk air mineral dengan perlahan. kebiasaannya begitu, apabila menghadap komputer, dia akan mengambil makanan ringan bersama air mineral. Jarang sekali dia minum minuman berkafein atau yang manis-manis. Matanya masih tidak lepas dari melihat skrin. Namun tiada jawapan dari Izlan.

e_jan85- Lan, awak ada lagi ke tak ni?
kurt_lanz- Ada, masih bernyawa…

Anizan tersenyum tawar membaca jawapan Izlan. ‘Masih bernyawa’ apa maksudnya, Anizan kurang mengerti.

e_jan85- Ham ajak saya nikah.

Sekali lagi ditaip ayat penyata itu.

kurt_lanz- Jadi?
e_jan85- Saya buntu!
kurt_lanz- Kenapa? Bukan ke itu impian setiap perempuan? Kahwin dengan insan yang dicintainya… atau awak tak cintakan Izham.
e_jan85- Lan, saya tak tahu bagaimana nak buktikan kasih sayang saya pada dia. Tapi semua ni terlalu cepat. Masalah dia dengan Sofea…
kurt_lanz- Ni lah masanya awak nak buktikan. Kahwin saja kalau awak sayang dia.

Ah, cakap memang senang. Kahwin. Tapi siapa hendak ambil tahu hal hati dan perasaannya yang seperti diperkotak katikkan oleh lelaki bernama Izham. Lelaki semua sama agaknya. Sama peel, sama perasaan. Tidak pernah mahu fikirkan perasaan orang. Tidak pernah mahu ambil tahu hal hati orang.

e_jan8- Awak setuju saya kahwin dengan abang awak?
kurt_lanz- Dah awak kekasih dia, kenapa saya tak setuju? Kenapa perlu saya membantah pula perkahwinan kalian.
e_jan85- Saya tahu, tapi hal Izham dengan Sofea tidak selesai lagi Lan. Saya takut jadi mangsa.
kurt_lanz- Saya tak akan benarkan awak jadi mangsa.
e_jan85- itu kata awak… Sofea tak boleh dijangka.
kurt_lanz- Kalau awak cinta kan Izham kenapa awak tak yakin? Kasih sayang ni kan di bina kerana keyakinan? Atau kasih awak dah beralih arah?

Susah benar untuk fahamkan Izlan. Kenapa dia perlu membangkang apa yang Anizan katakan. Bukankah dia selalunya membela? Bukankah izlan sering memberi kata nasihat yang akan membuatkan dia lega. Kenapa Izlan malam ini bagaikan tidak mahu beri ruang untuknya mengadu.

e_jan85- Memang saya sayangkan Izham dan saya akan terima dia.
kurt_lanz- Awak balik bernikah dengan dia sabtu ini kan?
e_jan85- Iye. Saya akan balik dengannya. Nikah dengannya. Awak ada kan?
kurt_lanz- Iye saya ada! Oklah, saya sudah mengantuk. Esok saya kena kerja dan kena temankan ummi ke sana ke mari untuk kelengkapan kalian bernikah.

Belum sempat Anizan membalas. Izlan sudah logout. Anizan hanya memandang ayat Izlan yang terakhir. Kenapa malam ini Izlan bagai tidak mahu melayan dia berbual. Kaku dan langsung tiada perasaan pada setiap ayatnya. Baru sahaja Anizan mahu menceritakan tentang halnya dan Izham. Marah sangatkah Izlan padanya bila dia menyatakan dia tidak bersedia untuk diperisterikan. Adakah bakal adik iparnya itu menyangka bahawa Anizan yang curang. Anizan semakin tidak faham. Terheret dengan perasaan dua beradik kembar.

*******

Subuh yang indah itu sudah bermula. Kokokan ayam jantan dari belakang rumah benar-benar mengejutkan seisi rumah. Anizan yang langsung tidak tidur sejak semalam. Matanya langsung tidak terlelap. Berkelip-kelip matanya memandang busana putih bersulam benang biru laut beserta tudung kepala dan net. Bagai tidak percaya malam esok dia akan diijabkabulkan. Dia memandang Asma yang pulas tidurnya. Mentang-mentang cuti bendera merah. Ayam berkokok pun dia buat tidak tahu.

Hati Anizan bergolak kencang. Dia menggigit-gigit kuku di ibu jarinya. Bagai tidak percaya langsung yang dia mengikut Izham pulang ke kampung. Bagai bermimpi yang dia bersetuju untuk bernikah dengan lelaki itu. Hatinya bagai merelakan walaupun akalnya kadangkala tidak mahu mengalah terhadap rayuan Izham. Namun Asma yang memberi sedikit keyakinan. Solat istikharah juga sudah dilakukan. Petunjuk yang didapatnya dalam mimpi selesai solat tahajud membuatkan dia yakin dengan pilihannya. Namun, hatinya bagaikan berkata-kata. Andai Sofea hadir lagi dalam hidup mereka. Andai Sofea mencari jalan memisahkan mereka. Apa yang perlu dilakukan. Apa yang harus dibuatnya. Itu yang paling ditakuti. Takut jika sudah sah dimiliki, kasih Izham beralih arah. Dia tidak sanggup menghadapi saat itu. Detik yang akan membuatkan dia sengsara.

“Aniz, bangun nak, dah subuh!” ketukan perlahan di daun pintu membuatkan lamunannya tersentak.

Suara Ummi mengejutkannya bangun amat perlahan. Sejak semalam ummi adalah orang yang paling gembira bila dia pulang ke kampong. Ummi mengucup pipinya bertalu-talu. Ummi juga masakkan makanan kegemarannya. Adakah dia perlu menyakiti hati wanita yang mulia itu dengan keputusannya enggan bernikah.

Izlan, susah dengan lelaki itu. Rumit. Hati bakal adik iparnya itu paling susah untuk diramal. Semalam setibanya di kampong, Izlan menyambut dingin kedatangannya. Langsung tidak seperti selalu. Tidak bercakap. Tidak hendak bergurau seperti kebiasaan mereka.

“Iye, ummi, saya dah bangun!” balasnya, pantas tangannya mengelap sisa airmata yang meleleh bila mengenangkan tindakan sendiri. Dia membuka daun pintu supaya ummi tidak menunggu lama.
“Dah subuh. Nanti lepas solat, turun minum ummi dah buat sarapan. Kemudian, ummi dah panggil kak Leha untuk inaikan tangan Aniz. Malam esok Aniz nak bernikah. Kenalah tangan tu bersalut inai,” terang Ummi satu persatu.

Inai? Mampus! Apa yang hendak dikatakan pada sekalian manusia di pejabat nanti. Adakah izham akan merahsiakan pernikahan mereka? Adakah Izham akan menafikan dia sebagai isteri seperti mana yang selalu ada di dalam novel-novel dan drama Melayu. Adakah layanan lelaki itu berubah? Ketakutan mula menyelubungi hatinya.

Mak… Abah…. Kalaulah kalian ada sekarang, tentu tiada siapa yang boleh membuat keputusan untuk Ijan. Kalaulah kalian berada di dunia ini lagi, sudah tentu nasib Ijan ditentukan oleh kalian. Mak Abah, berilah kekuatan pada anakanda mu ini…
Mutiara jernih mengiringi doanya terhadap kedua ibu bapanya. Rintihan demi rintihan untuk kekuatan. Dia sedar, tiada apa yang boleh menukar keputusan ini. Dia tidak mahu keluarga ini dimalukan oleh tindakannya. Dia tidak mahu hati ummi terguris andai dengan tiba-tiba dia melarikan diri.

“Jan, kau nangis ye?” Asma yang duduk di birai katil merenung sahabatnya itu.
“Takde lah….” Balasnya pendek.

Dia melipat telekung. Kemudian senyum tawar memandang Asma. Dia tidak mahu Asma mengesyaki sesuatu. Dia tidak mahu Asma tahu dia tidak rela dengan pernikahan ini. Bukan tidak rela kerana dipaksa. Tetapi dia masih belum bersedia. Kerana itu dia tidak mahu Asma menghebohkan perkara ini. Dia malu jika perkahwinan ini gagal. Tak tahu mana mahu disorokkan mukanya.
Asma bangun, memeluk Anizan erat.

“Walau apa pun terjadi pada kau, kau tetap kawan aku. datanglah pada aku kalau kau sedih, aku akan sediakan bahu ini untuk kau menangis!” kata-kata Asma membuatkan airmatanya tumpah lagi. Teresak-esak dia menahan tangis. Tidak mahu didengari orang lain.
“Aniz, Asma, mari turun sarapan!” sapa suara itu. Tanpa lengah mereka bangun. Masing-masing menyapu airmata di pipi. Kemudian senyum. Turun sama-sama menikmati sarapan.
“Jan, Izlan pun buleh tahan, buleh la aku berbiras dengan kau!” nakal Asma berbisik. Tergaris senyuman nipis dibibirnya.

Izlan yang sedang menyenduk mihun goreng di piring merenung mereka yang berbalas-balas bisikan. Kemudian tanpa rasa di wajah, dia tunduk semula menikmati sarapan.

“Aniz dah cuba baju tu? Sepadan tak? Kalau tidak, ummi nak suruh kak Leha betulkan,” ujar ummi. Tangannya menuang kopi O ke dalam cawan-cawan kosong di atas meja.
“Muat ummi, err… abang Izham mana?” soal Anizan tiba-tiba. Baru disedarinya kekasih hatinya tidak kelihatan. Mana pula perginya orang tua itu.
“Ummi suruh dia tidur rumah Wan Teh. Di sini rumah pengantin perempuan, nanti dia datang bersama rombongan dari rumah Wan Teh. Tengah hari nanti baru dia datang nak tolong apa yang patut. Ummi upah catering je, lagi pun bukan kenduri besar,” terang wanita separuh abad itu.
Anizan cuma mengangguk. Lesu. Tiada riak gembira di wajahnya. Tiada riak yang dia mahu ditabalkan sebagai permaisuri di sebelah raja sehari.
“Terima kasih sebab susah payah untuk saya ummi,” ucap Anizan, perlahan. Rasa berdosa kerana menipu diri.
“Sama-sama… Makan ye, ummi ada kerja sikit. Kejap lagi kak Leha datang,” ujar ummi sebelum dia bangun menuju ke belakang. Asma yang sudah minum mengangkat piring kotor ke singki.
“Awak tak gembira…” mendatar suara Izlan menegur Anizan yang juga mahu bangun mengekori Asma.
“Saya keliru!”
“Kenapa? Tentang Sofea? Cinta awak tak kuat kan?” Izlan seperti mengejeknya.

Cinta todak kuat? Bagaimana dia mahu buktikan cintanya begitu kuat pada abang lelaki di hadapannya. Sehingga dia menurut permintaan Izham untuk bernikah, dia masih dituduh tidak cinta dengan kuat. Tidak sayang sepenuh hati. Bukan dia tidak gembira. Dia juga bahagia bila Izham menyatakan untuk melamarnya sebagai isteri. Tetapi masanya tidak sesuai. Dia tidak bersedia. Hubungannya dengan Izham hampir retak oleh Sofea. Dan segalanya tidak dileraikan lagi. Izlan tidak tahu semua itu.

“Awak tak tahu sedalam mana cinta saya pada dia…” balas Anizan perlahan.
“Cinta awak beralihkan? Sebab itu awak tidak gembira…” Izlan masih dengan muka mengejek.

Cinta beralih. Sejak bila? Anizan tidak pernah mengalihkan cintanya pada yang lain. Hanya untuk Izham. Tapi kadangkala Izham memperlakukan dia seperti Anizan tiada berperasaan. Sebab itu dia mulai dingin. Tetapi cintanya tetap kukuh. Tidak berubah. Walau 100 Izham hadir dalam hidupnya tidak akan dapat mengubah cintanya pada Izham yang satu. Atau Izlan sudah salah anggapan. Izlan tersalah faham tentang hubungan mereka. Aduhai…

11 comments:

Nur_Wa said...

salam
hahaha
izlan jealous
ngaku jela izlan
izlan + anizan = sesuai sangat2
gabungan nama yg serasi..hehe

Sue said...

memang izlan jeles nih...
tp nnt takut izham tak bley nak pertahankan r/tangga dier ngan anizan sbb sofea tu tau2 jerl ah dengan segala tindak tanduk dier...
sian gak kat anizan...

aper2 pun sambung lagi yer...
n3 kali nih raser macam sikiter jer....

LeaQistina said...

yup, agree.. izlan yang dh jatuh syg pd anizan.. hehe.. hope kak dina xkan twist pasangan plak ek... biar apa pun yg terjadi Lea suka anizan dengan izham... izlan biarlah menjadi 'ajinomoto' sahaja dalam citer ni... hehe... thanx kak dina... :D

aqilah said...

biarlah anizan dgn ham bukan dgn izlan. dah byk yg mereka tempuh dan harungi, takkan kasih betukar arah??????? apapun, akak follow.............

Lieza said...

jgn2 bukan izlan yg balas mesej tu.. hmmm.. pape pun.. cepat sambung yek?

mohamadkholid said...

anda memang berbakat

kaira_syuma said...

hahahaa..entah2..Izham yg sdg chat dengan Anizan...huhuhhuhuhuu..sebab tu..perbualannya dingin....

alreinsy said...

he3... nmpk sgt yg izlan jealous sbb ijan nk kawin dgn izham... bila la si izham nk settlekan problem dia dgn sofea tuh... report polis jer sbb dah berbaur ugutan tuh... biar sofea kena tgkp... dok kt lokap... baru dia tau langit ni tinggi or rendah... br muka dia tu cemberut mcm skunk dah... hahahaha...

yunix77 said...

tak logik la Izlan ni
takan nak ngurat bakal kak ipar sendiri?
kot ye pun cari la pompuan lain
jgn la Anis 'layan' Izlan ni
berkawan buleh laa
tp kalu tak jd dgn Izham jgn laa amik Izlan plak
tak sesuai.

n3 dina utk ABC tak pernah mengecewakan
saya sukerrr

zedmagel said...

Salam Dina,

Seperti telambat saya menjengah N3 cik dina ni. Nak bertanya malu, tak ditanya tak tahu.

Menulis novel cinta bersiri rupanya?.

Alangkah indahnya sebuah Cinta yang penuh ranjau dan onak berduri dalam cabaranaya.

Nanti wujudkan watka heroinnya main kayu tiga yek? ahk..syoknya...

chipsmore said...

panjangnyaa..huhu