Wednesday, January 14, 2009

Aku Bukan Untukmu - 33

Izham mundar-mandir dalam biliknya. Hatinya rasa sebal sejak mendapat tahu Anizan keluar dengan Izlan. Pagi-pagi tadi lapang dadanya untuk berbual dengan Anizan. Bangun saja dari tidur terus dia mencapai telefon. Hajat hati mahu berbual dengan pujaan hati barunya itu. Namun suara umi yang menerjah telinga. Memberitahu berita panas untuknya.
“Aniz keluar dengan Izlan. Umi yang suruh, lagipun Aniz tu bosan tinggal di rumah, biarlah Izlan bawa dia jalan-jalan!” suara umi yang lembut memberitahu bagaikan selumbar menusuk hati. Pedih.
“Erm, tak pe la umi, nanti Ham call Aniz! Assalamualaikum!” pantas dia lupa bertanyakan khabar umi. Perasaannya bagai dipalu. Jantungnya bagai dirobek. Cintakah ini?
“Fizah!” jeritnya tiba-tiba. Selama ini dia tidak ambil tahu apa nombor telefon Anizan. Beberapa bulan Anizan bekerja dia langsung tidak ambil peduli tentang gadis itu. Namun sejak seminggu lalu hatinya dipagut rasa bila teringatkan Anizan. Segalanya tentang Anizan adalah nyawa baginya.
“Ye! Cik Izham!” Fizah segera datang, membawa pen dan buku nota. Takut-takut majikan itu mahu memesan apa-apa.
“Apa nombor telefon Anizan?” soalnya lembut. Fizah segera membuka handphonenya, dia juga kadangkala lupa dengan nombor telefon itu.
“Cik Izham nak saya call sekarang?”
“Tak payah, saya nak cakap sendiri dengan dia!” tegasnya.
Selepas sahaja bayang Fizah hilang. Izham menutup pintu bilik. Nombor yang diberi Fizah didail. Dia menekan Bluetooth.
“Hello! Awak di mana ni? Izlan bawa awak pergi mana?” bertalu soalan yang keluar dari bibirnya. Aura cemburu menyelinap ke seluruh tubuh.
“Saya tengah dalam perjalanan pergi Ipoh. Kenapa?” soal gadis itu, lurus.
“Kenapa awak tanya? Tahu tak, saya kat sini risaukan awak? Kenapa tak tunggu saya je yang bawa awak jalan-jalan. Bukan saya tak boleh bawa awak pun!” bentak Izham. Ada nada marah.
“Alah, takpe. Saya ikut Izlan dulu, esok-esok saya ikut awak pula!” jawab gadis itu.
“Izlan tengah buat apa?” tanyanya ingin tahu.
“Tengah pegang-”
“Tangan awak?” pintasnya bila mendengar jawapan Anizan.
“Amboi, kalau saya suruh salam saya, awak kata haram. Awak jangan nak menggatal ye. Lepaskan tangan awak dari tangan dia. Saya cemburu tau. Pandai-pandai dia je nak pegang tangan awak,” bebelnya lagi.
-Bukan main lagi diorang. Main pegang-pegang tangan dalam kereta. Dah la tu berdua-duaan pula. Entah apa akan berlaku bukannya boleh harap sangat Izlan tu.
“Ey… hello, pakcik dah habis membebel? Apa yang awak merepek ni? Izlan tengah pegang stereng la. Buat apa pula nak pegang tangan saya?” jawab gadis itu dalam tawa.
-Nak mengenakan aku la tu. Jaga kau Anizan, bila aku jumpa kau, tahulah apa aku nak buat.
“Oh, yeke? Awak jangan duduk dekat-dekat sangat dengan Izlan. Nanti dia jatuh cinta dengan awak baru tahu. Saya tak mahu jadi abang ipar awak!” tegasnya. Hationya sudah tidak keruan. Mahu saja dia memandu ke Perak hari ini untuk bertemu Anizan. Takut gadis pujaannya itu disambar adiknya sendiri.
“Saya tak duduk dekat-dekat. Saya berdiri dekat-dekat je boleh tak?” gurauan gadis itu tidak langsung membuatkan dia ketawa.
“Tak boleh! Kan saya kata, saya taknak jadi abang ipar awak!” tekannya lagi.
“Habis awak nak jadi siapa?”
“Saya nak jadi kekasih awak!” ucapnya perlahan. Bimbang juga didengar pekerja lain.
“Tak boleh!” jawab gadis itu lagi. Izham mengetap bibir. Geram dengan Anizan. Kalau sekarang gadis comel itu ada di depan mata, pasti sudah merah hidung gadis itu di picitnya.
“Saya tak peduli!”
“Saya peduli apa?” gadis itu bagai mencabarnya
“Saya takkan lepaskan awak. Saya sayang awak!” nada suara masih lagi keras. Dia mahu Anizan faham kata-katanya. Dia mahu Anizan setuju dengan perasaannya. Dia tidak kisah siapa pun gadis itu yang penting hatinya kini milik Anizan. Dan Anizan adalah haknya.
“Iyelah, sebab awak bos, awak ambil la semua yang awak mahu!” akhirnya gadis itu mengalah. Dia senyum puas. Terasa kemenangan bakal dimiliki. Hati Anizan akan dijaganya nanti.
“Jaga diri ye sayang…. I love you!” ucapnya beserta bunyi kucupan kecil. Dia menekan off di telefon bimbitnya. Dia senyum sendiri. Izham tahu gadis itu cuma mahu menduganya. Tak mungkin gadis itu menolak cintanya. Izham punya segala-gala, rupa, kerjaya, bukankah itu asset yang berharga untuk memiliki hati seorang perempuan. Dan yang pasti suatu hari nanti Anizan akan mengalah.

4 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

ngeee...
lawak tol si izham nieh..
kalut semacm...yg si anizah plak,,ske menyakat...
hehehe...
ske2...
smbung2..

nana_yoong said...

akak, citer akak xemakin menarik..heheheh nak lagi2

LeaQistina said...

mmg kena betul budak dua ekor tu.. hehe.. comel sangat.. kak dina.. best2.. nk lg plz..

arissa sofea said...

menarik jalan citer die... but, tgk dari tajuk "aku bukan untukmu"... asenye anis dan izham xkn bersama...