Thursday, January 15, 2009

Aku Bukan Untukmu - 35

Lakonan dan pembohongannya berakhir jua. Hari ini hari pertama dia memulakan kerja. Anizan meletakkan topi keledarnya di atas meja. Dibelek-beleknya surat-surat yang cantik tersusun di dalam bekas bertulis ‘keluar’. Semua surat-surat bertarikh semalam dan tiada surat-surat tertunggak. Dia menarik nafas lega. Tiada kerja yang berlambak seperti yang digambarkan semasa bercuti tempoh hari.
“Hai, panjang cuti?” sapaan Fizah dibalasnya dengan jungkitan kening.
“Kaki aku sakit!” beritahunya tanpa disuruh.
“Aku tahu, Cik Izham kata kau dah call dia. Kau jawab lah dengan dia nanti. Kau tahu, bila tahu je kau cuti lama, Cik Izham cari pengganti kau. Sekarang kau ada partner la!” terang Fizah.
“Partner? Surat bukan banyak mana pun. Buat apa nak partner, aku boleh buat sorang lah!” Anizan mengangkat kening.
Tidak sangka pekerjaannya selama ini sudah ada pengganti. Patutlah surat tiada yang bertimbun. Segala yang perlu diserah tangan tiada di atas meja. Tak mungkin Izham mahu membalas dendam hanya kerana kedegilan dia menyatakan cinta. Hilang akal.
“Mana aku tau, aku rasa dia nak pecat kau secara terhormat tak… Hah, tu bos dah datang kau tanya la sendiri!” Fizah menjungkit bahu. Dari nada suaranya, bagai sengaja nak menambahkan minyak dalam api. Anizan terus ke bilik Izham.
“Bos! Tak baikla bos buat saya macam ni! Takkan sebab hari tu bos buat camni? Saya dah tolong bos…” bentaknya bila dia sudah menutup pintu bilik itu.
“Eh, apesal awak pakai macam ni? Mana Anizan saya? Kan saya pesan jangan pakai begini lagi di pejabat!” Izham tersentak.
Anizan dihadapannya sama seperti Anizan dua minggu lepas. Nampak kasar dan nakal. Dengan kemeja kotak-kotak, seluar slack hitam dan kasut kulit. Langsung tiada ciri-ciri perempuan. Sangat berbeza.
“Takkan saya nak pegi hantar surat pakai skirt, baju kurung? Hilang akal apa?” balasnya. Walau hatinya sedikit gusar kalau dimarahi.
“Siapa suruh awak hantar surat? Sekarang awak jadi secretary saya. Kemana saya pergi awak kena ikut. Saya dah agak awak akan pakai begini, nah, saya dah belikan baju yang sesuai. Saya nak awak tukar sekarang!” bungkusan di tangannya dihulurkan pada Anizan.
Anizan mengambil bungkusan itu. Membukanya perlahan. Segala kelengkapan ada, baju kurung dari kain sutera cina yang lembut bewarna putih berbunga merah darah. Kasut bertumit tiga inci. Lipstik dan bedak padat. Maskara pun ada. Nasib baik tak ada bulu mata palsu. Dia gelak kecil.
-Gila, takkan aku nak tukar tiba-tiba. Apa pula kata mereka nanti. Tambahan pula mulut si Fizah tu. Silap-silap heboh satu bangunan beritahu aku mandrem Bos sendiri.
“Bos nak suruh saya pakai macam ni?” soalnya sambil tertawa kecil. Dia geleng kepala mengenangkan kesewelan Izham.
“Awak kan perempuan, jadi pakailah macam perempuan. Saya tak suka la bercinta dengan tomboy!” Izham buat muka rimas. Geram hatinya bila Anizan membahasakan dirinya, Bos.
“Tak suka, jangan bercinta!” rengus Anizan.
Dia sakit hati. Sudahlah tiba-tiba ditukarkan jawatan. Disuruh pula pakai pakaian yang dibelinya. Lepas itu keluarkan kata-kata menyakitkan hati. Apasalahnya dia jadi tomboy? Dia tidak kacau orang. Hanya penampilan sahaja begitu sedangkan dia bukan sebenarnya berhati jantan. Hatinya lembut, malah mahu dicintai. Cuma susah mahu menerima cinta lelaki seperti Izham sahaja. Lagipun dia bukan buat hubungan sejenis macam pengkid yang homoseksual tu. Dia perempuan tulin. Cuma penampilan sahaja. Dia ada alasan untuk berpenampilan begitu.
“Fizah, masuk bilik saya kejap!” Izham menekan intercom. Memanggil Fizah.
Anizan merenung lelaki dihadapannya. Untuk apa pula lelaki itu memanggil Fizah. Bukankah perempuan itu selalu menyakitkan hatinya. Hati Anizan bertambah geram. Tak kan pula Izham mahu memberitahu Fizah tentang dia. Tentang apa yang bakal dipakainya ini.
“Yes, bos!” Fizah dengan muka membodek masuk tanpa salam.
“Mulai hari ini, Anizan saya lantik jadi secretary saya. Memandangkan Zaharah akan cuti bersalin tak lama lagi, kerja awak akan bertambah, berikan tugas-tugas awak pada Anizan dan awak ambil tugas-tugas Zaharah. Mulai hari ini awak ajar dia buat kerja,” tegas Izham.
“Hah? Ijan jadi secretary bos? Biar benar bos… takkan secretary pakai begini?” Fizah mencebikkan bibirnya. Memandang Anizan yang berpakaian seperti lelaki.
“Apesal dengan pakaian aku?” Anizan mengepal penumbuk.
“Tak sesuai!” ejek Fizah.
“Kalau tak sesuai kenapa? Apa masalah awak? Dia nak pakai apa pun… awak peduli apa? Keputusan saya muktamad. Segala surat menyurat tidak dilayan!” terang Izham. Geram melihat mimic muka Fizah mengejek Anizan. Kalau dia tahu Anizan bakal isteri Izham, mahu dia meraung guling-guling.
“Tak de la bos. Tiba-tiba je Ijan jadi secretary cam tak lojik la… ini mesti ada udang di sebalik mi ni,” Fizah mencebik. Anizan yang mendengarnya mencerunkan mata. Marah dengan cebikan itu. Terasa dirinya diperlekehkan.
-Ingat aku tak boleh jadi secretary ke?
“Awak tak tahu? Dia ni bakal peguam. Dia tengah ambil Degree in Law kat Kemayan College! Jangan pandang sebelah mata kat dia!” Izham menegakkan badan. Dia terasa marah bila Fizah seperti memperlekehkan kekasih hatinya. Bak kata orang cubit peha kanan, peha kiri terasa jua. Fizah tergamam. Ijazah Undang-Undang? Tidak sangka tomboy macam Anizan ini mempunyai latar belakang akademik yang baik. Sedangkan dia cuma ada Sijil SPM.
“Oh ye ke?” Fizah merenung Anizan. Tetapi gadis itu diam tanpa reaksi. Mengangguk tidak menggeleng pun tidak.
“Tak pe la Bos, saya keluar dulu!” pinta Anizan.
Tidak sangka mulut Izham yang akan membuka rahsia itu. Tetapi dia tidak kisah. Sekurang-kurangnya dia tidak meninggi diri. Dia belajar untuk memperbaiki diri bukan untuk menunjuk-nunjuk.
Anizan berlalu meninggalkan mereka. Dia terpaksa memakai pakaian yang dibeli Izham. Benar kata Fizah, takkan dia mahu berpakaian seperi lelaki sedangkan dia seorang setiausaha perempuan. Sampai di tandas, dia merenung kurung sutera itu. Memang cantik. Bunga-bunga kecil bewarna merah darah di kelilingi daun-daun kecil bewarna hijau dan kuning. Cantik sungguh baju itu. Anizan memakainya. Selesa. Baju kurung itu sesuai dengan susuknya. Pandai sungguh Izham mencari ukuran.
Selesai memakai sedikit bedak dan mencalit sedikit lipstick, dia keluar. Terserempak Fizah. Mata gadis itu terbeliak. Pelik melihat Anizan dalam pakaian perempuan.
“Kau cuti hari tu cari bomoh nak mandrem bos ye? Sampai baju pun dia yang belikan?” sindir Fizah semasa mereka berselisih.
“Mana kau tahu? Aku guna bomoh Siam tau!” bisik Anizan.
Hatinya geram dengan tohmahan Fizah. Tetapi dia tidak akan berdiam menerima sindiran itu. Biarlah Fizah mahu mengesyaki sesuatu. Dia tahu dia tidak bersalah. Dia tidak pernah melakukan perkara syirik. Apa lagi nak membomohkan Bos sendiri. Fizah terus berlalu. Marah. Anizan tersenyum. Dia tahu, selepas ini pasti namanya bakal hangat diperbincangkan di warung depan pejabat mereka. Boleh dikatakan satu bangunan pejabat ini mengenali Fizah. Apa sahaja gossip terbaru, pasti keluar dari bibir gadis itu. Nampak sahaja macam pendiam, tetapi kepoh macam Mami Jarum.

6 comments:

ain said...

sukanya akak baca...tak sabar nak baca next episode pulak.

keSENGALan teserlah.. said...

ske2...
jeles lak si fizah nieh...
sekeh kang bru taw...
hehe..
nk lgi,,nk lgi...

LeaQistina said...

yes.. proaktif tol si izham ek.. hehe.. bgs2.. suka sgt.. next kak dina..

Maya said...

cayalah Dina,.. makin tak sabar aku nak baca nx episode (mcm tunggu sambungan samarinda la pulak!)...
hehehe,... kalo nak pas agreement ko suruh aku siapkan, hadiahnya jadikan ABU satu novel cecepat!.... cayok2....

aqilah said...

best..best.. akak suka sgt. nak lagi

~~Lolipop~~ said...

mak oiiii..
garangnya izham...
huhuhuhu.....