Monday, June 29, 2009

Aku Bukan Untukmu - 49

“Hai Anizan, awak dah sihat?” soalan itu membuatkan Anizan tersenyum manis. Semenjak kemalangan itu, dia semakin rapat dengan Fahril. Walaupun dia cuma menganggap Fahril cuma bekas teman sekolej, tetapi layanan Fahril itu semakin hari semakin dirasakan istimewa.
“Alhamdulillah, saya okey!”
“Ini untuk awak!” Fahril menghulurkan sebuah kotak kecil. Anizan mengerutkan dahi. Entah apa pula yang dia bawakan hari ini. Kelmarin dia membawa beberapa buah novel cinta untuk dibaca. Walaupun sebenarnya Anizan tidak minat untuk membaca novel-novel cinta. Tetapi untuk mengambil hati Fahril, dia menerimanya separuh hati.
“Apa pula ni, awak selalu bagi hadiah pada saya,” Anizan bagai sudah hilang kata-kata. Rimas juga sebenarnya dengan setiap hadiah yang diberikan.
“Buka lah!” Fahril merenungnya lagi. Senyumannya macam biasa, segaris tanpa makna. Anizan menjemputnya minum. Sejak tadi air nescafe yang dibuat Asma sudah semakin sejuk. Asma yang sememangnya akan meneman dia di depan televisyen setiap kali ada tetamu lelaki yang datang.
Anizan membuka kotak itu. Dia mengeluarkan MP3 yang dihadiahkan untuknya. Aduh, betapa Fahril ini sering mengelirukan. Untuk apa dia diberi hadiah-hadiah ini. Pasti ada sebab tertentu. Pasti juga Fahril punyai niat lain padanya.
“Saya tak boleh terima ni, awak ni baik sangatlah!” Anizan menggeleng kepala, memberikan semula kotak itu kepada lelaki di hadapannya. Fahril mengeluh. Kemudian dia meletakkan semula kotak itu ke riba Anizan.
“Saya tak mahu awak rasa sunyi, bila dengar lagu nanti awak tak bosan lagi!” ujar lelaki itu.
Anizan menghela nafas. Pendek namun mendalam. Dia tidak pasti apa hajat Fahril. Perkenalan rapat mereka hanya berlaku beberapa bulan lepas. Dia belum tahu hati budi lelaki itu. Dia takut nanti terhutang budi. Dirasakan lelaki itu mahukan sesuatu darinya. Mungkin mahukan sesuatu hubungan yang lebih dari persahabatan.
“Untung jadi orang sakit ni, setiap hari ada orang datang jenguk, bawa hadiah!” sindir Asma, sebaik sahaja Fahril pulang. Anizan cuma senyum.
Dia mengurut-urut kakinya yang bersimen separas lutut. Sejak pulang dari hospital, sejak itu Izham langsung tidak pernah mungkir melawatnya. Selepas dia keluar, umi Izham tidur di rumah sewa mereka beberapa hari untuk memastikan dia berkeadaan baik. Berbuih juga mulut orang tua itu memintanya pulang ke kampung untuk tinggal bersamanya sehingga sembuh. Betapa luhurnya hati Hajah Saniyah, namun tidak sampai hati dia mahu menyusahkan orang tua itu. Takut juga kalau-kalau segala yang berlaku akan diceritakan kepada Hajah Saniyah. Mulutnya bukan boleh tahan sangat. Kalau sudah berbual nanti takut pula dia menghamburkan kekesalannya terhadap Izham kepada uminya.
“Kau nak apa-apa? Aku nak sembahyang kejap, kalau nak apa-apa aku sediakan dulu!” Asma bersuara lagi sambil memicit-micit bahu temannya itu. Anizan geleng kepala. Dia terasa terharu dengan layanan Asma. Kawannya itu sanggup mengambil cuti tanpa gaji semata-mata mahu menjaga Anizan.
“Tak ada apa-apa, Asma, terima kasih sebab bantu aku selama ini!” titisan airmata itu bagaikan hujan turun. Dia sememangnya terharu dengan pengorbanan Asma. Temannya itu amat memahami.
“Dah le tu, kau ni asyik nangis je, aku kan kawan kau, takkan aku nak biarkan kau terkial-kial sorang-sorang!” pujuk Asma sambil ketawa kecil. Tubuhnya yang gempal itu terhinggut-hinggut.
“Cheh, kau ni kan, aku baru nak layan perasaan, kau gelak pulak!” Anizan tersenyum akhirnya. Dia memang bertuah dikurniakan kawan sebaik Asma. Sejak dulu juga, Asma yang sering bersamanya. Temannya di kala susah dan senang. Sejak dia mengenal alam dewasa, Asma juga yang menjadi kakak dan kadangkala menjadi seperti ibu, membebelkannya setiap masa.
“Aku kan kawan kau, takkan aku nak biarkan kau macam ni je… dah le tu, layan kau karang aku tak solat!” Asma menepuk bahu Anizan.
Dia kemudian terus menuju biliknya. Sejak tengah hari tadi dia meneman Anizan melayan tetamu yang datang. Lepas Izham, datang pula Fahril. Dia langsung tidak mengenali Fahril, tetapi sejak dua tiga kali lelaki itu datang, dia terasa lebih baik Anizan berkawan dengan Fahril daripada Izham yang langsung tak gentlemen. Tapi siapalah dia mahu memberi pandangan itu. Anizan sudah tentu tidak dapat melupakan Izham begitu sahaja. Dan mana mungkin Anizan menerima Fahril dalam sekejapan hubungan mereka.

4 comments:

Lieza said...

ala.. pendek yer... mane izham? huhuhu.. dina sambung lagi?? cepat ye? jgn amik mase lame sgt?? huhuhu

::cHeeSeCaKe:: said...

erm, skit lak kali ni..
xmo la anizan ngn fahril..
nk die ngn izham gak..
xpon izlan..ehehe..

Lieza said...

hhehhe.. cheesecake.. jgn la ngan izlan lak... izham la,,, ekekkeke.. setia pada yg satu tau?? hehehheeh

alreinsy said...

la... jgln la anizan dgn fahril... sure x mencabar... biar la dgn izham... baru thrill sket... dgn adanya sofea... x pun, izlan... tetiba jd adik ipar izham... baru haru... he3... apa2 pun, yor story yor way... kitaorg baca jer... kitaorg support dr belakang... kay..