Tuesday, February 24, 2009

Aku Bukan Untukmu - 40

“Tak boleh!” bentak Izham persis kanak-kanak yang tidak mahu dipujuk dengan gula-gula. Anizan mengetap bibir.

Melayan kanak-kanak berusia tiga tahun lebih senang dari melayan kerenah kanak-kanak tua seperti Izham. Mengada-ngada. Petang Ahad yang sepatutnya diisi dengan acara ulangkaji pelajaran terganggu dek kerana perangai kebudak-budakkan Izham. Dasar anak manja, getus Anizan.

“Tak boleh sudahlah!” balas Anizan, menarik muka.

Anizan terus mengemas buku-buku pelajarannya. Memasukkan ke dalam beg galas. Kemudian bangun dari bangku kayu itu. Dia bukan mahu meminta yang bukan-bukan. Cuma meminta Izham supaya menunggu sekejap sementara dia mahu menyiapkan sedikit saja nota yang disalinnya dari teman sekelasnya semalam. Kemudian barulah dia boleh mengikut kemahuan Izham untuk menonton wayang. Memang dia mahu buat di rumah. Tapi Izham yang berkeras mahu mengajaknya keluar petang-petang. Mahu menghirup udara petang konon.

Dia sudah memberi alasan. Namun lelaki itu bagaikan tidak faham keadaan, tetap datang menjemputnya. Lepas itu buat perangai. Macamlah nanti-nanti tak boleh nak jalan-jalan. Macamlah panggung wayang tu tutup pukul enam petang.

“Awak jemu dengan saya ye?” soalan cepu emas keluar dari bibir lelaki itu. Anizan mengetap bibir. Kemudian menjeling lelaki itu dengan wajah masam mencuka.

“Awak suka memaksa!” gumam Anizan. Memang itulah perkara yang merimaskannya. Dua puluh empat jam dia terasa hati. Tempoh itu juga terasa diri dibelenggu.

“Saya minta maaf!” ucap lelaki itu lirih.

Matanya menyapu wajah manis Anizan. Bukan dia sengaja mahu menyakitkan hati gadis itu. Entah kenapa, dia suka sangat kalau melihat Anizan merajuk. Comel. Dia suka memujuk. Itu habitnya sejak dulu. Memujuk perempuan tanpa menggunakan hadiah memang dia suka. Walaupun dulu dia seringnya memujuk perempuan dengan bunga. Tetapi Anizan tidak seperti itu. Cukup dengan kata ‘saya minta maaf’ ianya sudah boleh membuatkan gadis itu tersenyum. Senang dan menjimatkan. Lagipun Anizan tidak merajuk sehingga membentak. Dia cuma menarik muka dan enggan bercakap. Tidak seperti Sofea. Langsung tidak sama. Sebab itu hatinya tertarik pada gadis itu.

“Saya suka buat awak marahkan?” soal Izham lagi.

Anizan sudah mula tersenyum sumbing. Kemudian menghela nafas. Kadangkala dia tidak faham dengan kehendak Izham. Sehingga adakalanya dia rasa mahu memberontak. Meradang. Mahu lempar barang-barang di muka Izham. Tapi bila lelaki itu minta maaf, dia cair. Terus menerus membuatkannya memaafkan lelaki itu. Sekelip mata.

“Kenapa awak macam tu?” giliran Anizan pula meningkah.

“Sebab saya sayang awak! Saya suka tengok awak merajuk, suka bila tengok awak masam muka. Comel!” Izham ketawa. Kemudian mencuit hidung Anizan. Gadis itu menepis.

“Pinjam handphone!” Anizan menadah tapak tangan. Izham keliru seketika. Tanpa soal dia menghulurkan telefon bimbitnya kepada gadis itu.

Anizan kemudian menarik muka empat belas. Memasamkan muka beberapa kali. Membuat memek ala-ala merajuk. Dan dia mula memfokuskan telefon bimbit Izham ke wajahnya. Klik, klik, klik! Gambar-gambar wajahnya yang bermuka masam dan seakan sedang merajuk diambil satu demi satu. Kemudian dia memberikan semula telefon bimbit itu kepada Izham.

“Nah, nanti kalau nak tengok saya marah, buka Image Folder, saya dah save. Okey, sekarang kita nak pergi mana?” Anizan terus bangun.

“Nakal!” Izham ketawa sehingga keluar air mata.

Tidak sangka Anizan mengambil gambar sendiri hanya kerana marahkan tindakannya. Lucu sekali. Kerana itu juga yang membuatkan hatinya bertambah sayangkan gadis itu. Selalu membuat sesuatu di luar jangkaan.

“Kita pergi makan kemudian tengok wayang!” kata Anizan tiba-tiba.

“No, tengok wayang dulu baru makan!” Izham membantah.

“Okey!” dengan senang hati Anizan berjalan menuju kereta.

Izham menggaru kepala. Dia sengaja mahu membantah kata-kata Anizan tadi. Supaya gadis itu menarik muka lagi. Bolehlah mereka bergaduh lagi. Rasanya sejak hampir dua bulan mereka berkawan, hampir setiap hari mereka berbalah pandangan dan pendapat. Kadangkala semua itu sengaja dimulakan Izham.

“Cepatlah!” Anizan menarik tangan Izham.

Kali ini dia tak akan terkena. Dia akan setuju apa sahaja yang dibuat oleh lelaki itu. Kini dia tahu Izham sengaja mahu menguji hatinya.
- Aku tak kisah dah, bukan cedera parah pun hati aku ni. Cuma kadang-kadang terasa mahu bermanja-manja. Bukan senang nak suruh orang pujuk free-free.

9 comments:

strawbErry is sOur said...

ska sngat... xsia2 alyn ngadap dpn lptop nie dri pgi tdi tnggu kak dina upload agi cita nie..
tq.. nk anizan lgi ..

LeaQistina said...

a'ah la kan.. bkn slalu org nk pujuk2 kita.. erm.. ada sesapa yg nk pujuk lea plak x? wahhahaha...

keSENGALan teserlah.. said...

ngeee..
ske2...
ekekeeeke lea..
soh kak dina pujokkan lar..

LeaQistina said...

haha.. blh2.. tp nk ke kak dina?
jeng... jeng... jeng...

nana_yoong said...

hehehehhe... izham ni x matured je

dina said...

@strawberry is sour- bagi le akak bernapas dulu...hehehe... anizan akan menyusul lagi nanti k

@lea- eceh, macam nak suruh cik abang pujuk je

@kesengalan terserlah- buleh2

@lea- meh bucuk2...akak pujuk pakai penyapu nak? dah pegi siapkan novel (marah lea) kehkehkeh

@nanayoong- kadang2 macam sweet sangat kalau lelaki tak matang depan kekasih... wink!wink!

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

he..he..
suka r kt izham nehhh..
nampak sweet jer~

~~Lolipop~~ said...

ayak..
sweetnye,,
nak manja2 lak..
adesss....

opeet..opeet..
lalalala..

LeaQistina said...

adeh.. niat di hati ingin dipujuk oleh kak dina.. skali kena perhambat suh siapkan novel da.. wahaha..

lea tunggu novel kak dina siap dulu.. wahaha..