Tuesday, July 21, 2009

Aku Bukan Untukmu - 50

Dua bulan berlalu begitu sahaja. Tanpa ada perubahan terhadap hubungan mereka. Namun yang pasti hubungan Anizan dengan Fahril semakin terjalin rapat. Walaupun bagi Anizan ianya bukan hubungan perasaan. Cuma sebagai sahabat. Anizan sudah dua kali menghantar surat perletakan jawatan. Dua kali juga surat itu dipandang sepi oleh Izham. Anizan sendiri tidak faham untuk apa Izham menyimpan cintanya di hati. Sedangkan dalam masa yang sama, dia masih berhubungan dengan Sofea. Anizan keliru. Sudah terlalu derita dia menahan cinta dihatinya.
Anizan bagaikan sudah tidak perduli lagi apa yang melanda hati. Cukuplah segala apa yang dialaminya membuatkan dia terseksa menanggungnya. Segala apa yang terjadi pasti ada hikmahnya. Izham pula masih tidak putus mahu memujuknya. Walau pujukan itu kadangkala diselangi dengan sakit hati. Pagi dia memujuk Anizan tapi bila petang dia keluar pula dengan Sofea. Anizan sendiri tidak faham dengan pendirian Izham. Cepat benar dia berubah. Kalau ikutkan hati dia mahu berhenti terus dari bekerja di situ. Berhenti terus menyintai Izham.
“Aniz, awak dah siapkan minit mesyuarat yang saya minta semalam?” Izham bersuara. Anizan mengangguk. Di bukanya fail dan dikeluarkan sesalinan dokumen yang ditaipnya semalam.
“Cik Izham jangan lupa, tengah hari ni ada appointment dengan Mr. Pritam,” pesannya.
“Ok. Sabtu nanti awak pergi mana-mana tak?” soal anak muda itu. Anizan menggeleng. Bukan apa, malas mahu melayan sangat anak muda ini. Nanti hatinya sendiri yang terluka. Pedih luka yang dulu pun belum terubat.
“Saya nak bawa awak balik kampong,” mendatar sahaja suara Izham. Anizan hanya tersenyum nipis. Balik kampong, perkara itu sebenarnya mahu dijauhi. Tidak sanggup menipu diri sendiri. Memang dia teringin mahu balik ke kampong bertemu Umi dan Izlan. Tapi haruskah dia terus merasakan Izham itu miliknya. Kalau lelaki itu sejak akhir-akhir ini tidak lagi seserius dulu.
“Saya tak dapat la, ada hal!” Anizan beralasan.
“Tadi kata tak ada hal. Sekarang ada hal pulak. Awak ni marahkan saya ke?” suara Izham mula meninggi. Tengoklah tu, kalau dulu dia tidak setegang itu jika Anizan beralasan. Tapi sekarang bila ada yang dia tidak puas hati, selamba sahaja Anizan ditengkingnya. Kadangkala hati kecilnya terasa bila ditengking begitu.
“Buat apa saya nak marah Bos, saya ni pekerja je. Mana layak nak balik kampong dengan Bos!” Anizan menyindir.
“Lantak awak la, dah malas saya nak layan kerenah awak ni!” Izham menghempas meja.
Walau tidak sekuat mana, namun sudah cukup membuatkan seisi pejabat terkejut. Lelaki itu terus masuk ke biliknya sambil menghempas pintu. Anizan cuma tersenyum sinis. Tak nak layan sudah, bukan dia yang minta di layan. Dia sendiri tidak faham kedudukannya di hati Izham sekarang. Adakah dia masih lagi dikatakan sebagai kekasih atau Sofea sudah mula bertakhta semula. Lelaki, lelaki.. perempuan baginya seperti perhentian bas. Berhenti sekejap sebelum menunggu bas lain. Mungkin Izham menganggap dia cuma sementara.
“Jan, apa yang dia marah sangat tu?” Zaharah datang ke meja Anizan. Dalam pejabat itu Cuma Zaharah yang sudi berkongsi cerita dengan Anizan. Yang lain semua sekepala dengan Fizah. Di depan lain, di belakang cakap lain.
“Dia marah saya tak mahu ikut dia balik kampong,” terang Anizan, jujur.
“Tak paham akak, kejap dia nak kau, kejap lagi karang dia keluar juga dengan betina gedik tu. Kau boleh tahan Jan, kalau akak tak tahu le Jan…” Zaharah mengomel.
Sambil tangannya mengurut belakang Anizan. Memintanya bersabar. Sejak dia balik ke pejabat selepas cuti bersalin, macam-macam cerita yang didengarnya. Perubahan Anizan, pergaduhan Anizan dan Sofea, semua diceritakan Fizah. Tapi dia tidak mahu membuat andaian. Dia rasional. Zaharah mahu mendengar dari mulut Anizan. Dia tahu Anizan lebih jujur bercerita. Setelah mengetahui segala kisahnya, Zaharah lebih bersimpati dengan Anizan. Dia tahu sangat perangai Izham yang tidak tetap pendirian itu. Malah dulu sebelum Anizan menjadi setiausaha peguam muda itu, Izham kerap bercerita dengan Zaharah.
“Saya malas nak bertekak kak. Saya ikutkan saja takdir saya,” balas Anizan.
Dia masih boleh tersenyum lagi. Dia bukan seorang yang suka tangkap leleh. Bukan juga seorang yang cepat mahu mengalah. Tapi apa gunanya berebutkan lelaki. Tambah pula lelaki yang tak tetap hati seperti Izham. Hari ini kata sayang, esok boleh saja keluar dengan perempuan lain sesuka hati. Anizan pasrah, kalau Sofea menjadi pilihan Izham. Biarlah. Dia tidak mahu menyeksa hatinya untuk berfikir macam-macam.
“Aniz, masuk kejap!”
Tiba-tiba intercom berbunyi. Zaharah yang sedang menenangkan Anizan tersentak. Dia mencuit bahu Anizan, menyuruh gadis itu masuk bilik Izham. Entah apa yang lelaki itu mahukan. Rasanya minit mesyuarat itu sudah ditaipkan dengan betul. Dua tiga kali dia memeriksanya. Tanpa banyak soal, dia terus mengetuk pintu Izham. Kemudian menuju ke meja lelaki itu.
“Sabtu ni kita balik kampong ye. Saya nak selesaikan banyak perkara dengan awak,” ujarnya, serius.
“Cik Izham sudah selesaikan hal Cik Izham dengan Sofea? Selagi tak selesai, saya rasa lebih baik Cik Izham selesaikan dulu. Saya tak mahu jadi mangsa lagi. Cukupla, kaki tangan saya yang patah, saya tak mahu satu hari nanti nyawa saya melayang!” tegas Anizan. Memang dia seharusnya tidak menuduh begitu. Tetapi berat hatinya berkata kemalangan itu bagai dirancang. Perkara itu juga digembar gemburkan oleh orang-orang yang bekerja di bangunan yang sama.
“Sayang, abang nak kita nikah Sabtu ni!”
“What?”
“Ye, kita nikah Sabtu ni di kampong. Abang dah suruh Umi buat persiapan. Kita nikah dulu, untuk majlis bersanding kita buat persiapan nanti, dalam masa tiga bulan. Abang taknak kusut-kusutkan fikiran. Lagi lama nanti lagi banyak masalah!” panjang lebar Izham menerangkan rancangannya. Anizan benar-benar terperanjat. Sabtu ini hendak nikah. Mentang-mentang dia tidak punya sesiapa, senang saja lelaki di hadapannya membuat keputusan mendadak.
“Apa erti semua ni?” Anizan memang langsung tidak percaya dengan apa yang didengarnya. Tiba-tiba sahaja lelaki itu mengajaknya bernikah. Sudah hilang akal kah lelaki dihadapannya? Sudah hilang pertimbangan kah dia.
“Abang rasa lepas kita nikah, abang lebih ambil berat tentang Aniz. Abang lebih fikirkan perasaan Aniz. Selagi itu tak berlaku, abang kusut…”
Izham sudah mula menggenggam tangan Anizan. Itu sahaja cara yang dia nampak untuk meyakinkan gadis di hadapannya. Dia terlalu sayangkan Anizan. Tidak mahu Anizan terlepas ke tangan orang lain. Sejak beberapa minggu ini, dia sering ternampak Anizan dikunjungi lelaki bernama Fahril. Entah siapa dia tidak mahu tahu. Tapi nampaknya Fahril itu menganggap Anizan istimewa.
“Awak tahu tak, awak mengusutkan fikiran saya? Takkan begini cara awak nak selesaikan masalah. Awak kahwin dengan saya tapi dalam masa yang sama, awak tak selesaikan masalah awak dengan Sofea. Kemudian awak heret saya untuk bernikah… awak dah gila ke Izham?” rintih Anizan tiba-tiba.
Mentang-mentang dia sebatang kara. Senang-senang lelaki ini mahu buat keputusan. Tidak langsung mahu bertanyakan persetujuannya. Tidak langsung mahu tahu apa yang terdetik dihatinya. Tiba-tiba dia mahu dinikahkan. Dengan orang yang membawa hatinya tetapi dalam masa yang sama mempunyai hubungan dengan orang yang memusuhinya. Apa yang perlu dia lakukan. Apa yang perlu dia jelaskan. Hati ini memang untuk lelaki itu. Tetapi bagaimana dia mahu terangkan betapa dia redha kalau Izham bukan miliknya.
“Anizan, boleh tak kalau awak tidak membantah rancangan saya?” bentak Izham.
Panas barannya naik semula. Ke tahap yang lebih maksima. Mukanya nampak merah. Nampak benar-benar kusut. Anizan tergamam. Namun dia perlu kuat untuk membela diri. Dia tidak mahu keputusannya nanti merosakkan diri sendiri. Dia tahu apa yang Sofea boleh lakukan jika hal ini berlaku. Dia tahu bagaimana tahap keegoaan anak Tan Sri itu untuk memiliki apa yang bukan miliknya.
“Awak merancang untuk saya? Awak tak berhak!” kali ini Anizan pula membalas bentakan itu. Biarlah Izham mahu marah. Biarlah dia berfikri dahulu sebelum mereka ada hubungan yang lebih jauh,. Dia tidak mahu kecewa. Perkahwinan bukan perkara main-main. Dia tidak rela mengahwini lelaki yang tidak tetap pendirian.
“Saya bagi awak masa dua hari untuk fikir. Sama ada awak mahu nikah dengan saya atau tidak beritahu saya. Sudah, awak boleh pergi,” Izham bagai putus asa memujuk Anizan. Dikibasnya tangannya menyuruh Anizan pergi.
Gadis itu mengetap bibir. Beginikah cara bakal suami menyuruh bakal isterinya pergi. Bagaimana kalau mereka sudah berkahwin. Bagaimana pula Izham melayannya jika tiba-tiba Sofea datang semula.
Anizan tidak mahu berfikir lagi. Keputusan Izham membuatkan dia serba tidak kena. Mahu diterima dia takut risiko terhadap dirinya sekaligus cinta izham terhadapnya. Benarkah lelaki itu jujur? Benarkah lelaki itu benar-benar ikhlas untuk memilikinya? Anizan keliru…

6 comments:

Sue said...

tabah la anis...tetapkan pendirian tu klu nak tinggalkan izham...

tp izlan ada, mungkin tgh tunggu aniz...

sofea pun satu, tak reti-reti bahasa ker? mentang2 la anak org kaya..ingat sume org kena ikut telunjuk dier ker..?

LeaQistina said...

Salam kak dina,

akhirnya setelah sekian lama Lea tunggu sambungannya. Sambungan yang benar-benar buat Lea juga rasa kusut.

Kalau Lea berada di tempat Anizan, mungkin Lea juga akan menolak. Kerana apakah jaminan yang Izham akan lebih menyayangi, bertanggung jwb pada isi hati Anizan serta akan mnjauhi Sofea. Rasanya payah!

Hehe.. Lelaki yang tak tetap pendirian.. Adeh.. minta allah jauhkan Lea daripada lelaki yang seperti ini.. Amin.. hehe...

seperti biasa emosi terlebih... hehe..

Lieza said...

alamak.. sabo la,, izham tu terpakse je... sebab dia terlampau syg kan anizan.. terima je lah izham tu.. x nak izlan.. huhuhuhu

white_rose said...

yeah..
i pun xnk izlan or fahril..
nk izham gak w/pun bnyk songeh..
huhu..
cpt2 ya smbung kak dina...

yunix77 said...

rindunya dgn novel ni
akhirnya anis dan izham muncul kembali dalam hidupku

apa kena si Izham ni?
boleh plak ajak Aniz kawen
taknak la. cam kawen koboi pun yer
tak kuasanya

Nur_Wa said...

salam ziarah,
izham ni geram betul la
nape lembik sgt??
x nak kat sofea, terus terang jela
ni dua2 nak
macam lalang..
takde pendirian..
eee geram betul lelaki jenis camni
anizan, jangan ikut sgt izham tu
berani bersuara to stand what u really want
anizan berhak dpt yg lebih baik dr izham