Wednesday, December 17, 2008

Aku Bukan Untukmu - 30

“Saya kena balik KL petang ni!” beritahu Izham selepas makan tengah hari tadi.
Dia mendapat panggilan telefon dari Hasrul yang memberitahu bahawa ada klien penting yang mahu bertemunya. Hasrul kata tidak boleh dia tidak datang untuk mesyuarat itu. Klien itu pula kenalan rapat Tan Sri Kamil.
“Habis tu saya macam mana?” soal Anizan sambil merenung Izham dengan wajah simpati.
“Kalau iya pun jangan la buat muka macam tu!” seraya itu juga Izham mencubit perlahan pipi Anizan. Cepat tangan Anizan menepis.
“Apa Bos ni! Karang umi nampak!” bisik Anizan tidak puas hati.
“Lain kali jangan buat muka comel macam tu. Saya geram!” Izham ketawa kecil melihat Anizan menarik muka. Kadangkala dia geram melihat wajah kebudak-budakkan Anizan. Baginya gadis itu mempunyai wajah yang comel.
“Bos, saya nak ikut Bos balik KL!” pinta Anizan lagi.
Anizan terus dengan wajah simpati itu. Bukan dibuat-buat. Wajahnya memang semulajadi begitu. Dia takut bila memikirkan kalau-kalau Izham mahu tinggalkannya di sini.
“Abang dah beritahu umi, dan umi tak benarkan Anis balik. Kaki Anis tak baik lagi!” lembuat suaranya memberitahu.
Izham terus masuk bilik dan mengemas apa yang patut. Kasihan juga melihat Anizan masih terhencot-hencot bila berjalan. Dia masih perlu memegang dinding kala menaiki tangga.
“Takkan saya nak tinggal di sini? Sampai bila?” soal Anizan.
Gadis itu sudah berdiri di muka pintu bilik Izham. Tidak mungkin Izham meninggalkan dia di rumah ini. Dia tidak sanggup untuk berpura-pura. Tambahan bila tiada Izham. Anizan mengetap bibir.
-Buatnya umi nak menduga bukan-bukan, parah lah aku. Kalau dugaan sikit-sikit boleh lah aku layan. Buatnya dia menduga sejauh mana aku cintakan anak dia. Niaya aku.
Membayangkan semua itu hati Anizan berdebar-debar. Apa yang perlu dia lakukan jika dia keseorang di rumah ini. Memang Hajah Saniyah baik terhadapnya. Tetapi Izlan dingin terhadapnya. Dia terasa malu bila bertemu kembar Izham itu. Kerana Izlan mengetahui tentang mereka. Penipuan mereka dan penyamaran Anizan.
“Bila saja selesai kerja abang, abang balik sini. Kalau tidak Anis tinggal di sini dengan umi sampai kita nikah!” Izham mengenyitkan mata.
“What?” tergamam Anizan bila mendengar perkataan nikah.
Gila! Takkan Izham mahu bernikah dengannya. Mana mungkin dia harus terima lelaki itu. Dia tidak cintakan Izham. Hatinya tidak tertarik pada majikannya itu sejak dia bertemu mata dengan Izlan. Hidupnya sudah benar-benar keliru
- Asma! Tolong aku!
“Iye, nikah! Abang dah cakap pada umi, kita akan menikah secepat mungkin!” Izham tersenyum simpul.
Dia tahu gadis itu terkejut dengan kata-katanya. Memang itu keputusannya pada mulanya. Tetapi dia tidak mahu memaksa. Biarlah Anizan menyintainya secara rela hati. Dia tahu setakat ini apa yang Anizan lakukan untuknya hanya kerana arahan.
“Awak tak boleh buat saya macam ni!” lirih sahaja bunyi suara Anizan. Airmatanya tiba-tiba merembes keluar. Hatinya jadi sebak bila Izham keluarkan kata-kata itu.
-Mentang-mentang aku ini yatim piatu. Tiada saudara mara. Sesuka hati saja dia buat keputusan. Mudah sahaja dia mempermainkan perasaan orang macam aku. Dia ingat RM5,000.00 yang dia beri sebagai upah itu besar sangat sampai dia boleh suka-suka menukar hidup aku.
Hatinya membentak. Sakit dan pedih mendengar keputusan Izham. Dia tahu dia tidak boleh menerima keputusan itu walaupun ianya satu arahan. Dia tahu Izham sudah buta menilai hati sendiri saat pertama kali melihatnya dalam pakaian perempuan. Izham tidak ikhlas.
“La, awak menangis? Jangan la macam ni… Abang gurau ajelah! Saja nak usik awak. Kenapa awak menangis?” Izham terpempan melihat Anizan sudah terduduk menahan sendu. Memang dia cuma bergurau. Tidak mungkin dia akan memaksa jika gadis itu tidak sudi menerima cintanya. Dia juga punya perasaan.
“Anis tak payah la takut tinggal dengan umi. Kaki Anis tak sembuh lagi. Nanti kalau di KL siapa nak tengok-tengokkan. Lagi pun Anis tak habis berurut dengan wan teh. Anis tak payah balik dulu ye…” tiba-tiba suara itu hadir.
- Aduss, kenapa lah umi selalu potong jalan! Getus hati Izham.
Dia baru sahaja mahu memujuk Anizan. Baru sahaja mahu membelai wajah gadis itu. Tangannya sudah mahu mengelap pipi gadis itu. Tapi perbuatan itu mati tiba-tiba bila mendengar suara umi.
Anizan yang terduduk cepat-cepat mengelap airmata yang jatuh. Bimbang tangisannya diperhatikan. Tidak mahu dituduh mengada-ngada. Mendengar kata-kata umi, dia mengangguk. Entah kenapa hatinya cepat saja menerima apa yang keluar dari mulut wanita yang berumur lebih separuh abad itu. Mungkin kerana dia rasa dia memerlukan kasih wanita itu. Dia selalu menganggap Hajah Saniyah umpama ibunya. 10 tahun kehilangan keluarga membuatkannya terasa rindu untuk dikasihi.

10 comments:

LeaQistina said...

moga ada rindu yg memutik di hati anizan apabila izham kembali ke kl nnti.. hehe..

kak dina.. teruskan lagi berkarya.. lea nantikannya.. best..best..best..

keSENGALan teserlah.. said...

eeeii..
tanak arh anizan ngn izlan..
nk die ngn izham gak..
plis2..
hihi...

LeaQistina said...

akak.. lea baru perasan s'thing tadi.. huhu.. ayat ni..

"Entah kenapa hatinya cepat saja menerima apa yang keluar dari mulut wanita yang berumur lebih separuh abad itu."

hehe.. lea dpt bygkn.. plg2 pun.. salah satu cara anis akan terima izham adalah disebabkan oleh ibu tua itu.. huhu.. best gak klu wat citer mcm mana si izham ni nak tackle wife dia after nikah.. hehe.. apa pun.. citer akak ni mmg best..

ni kali ke dua lea baca dlm masa satu jam.. sbb tu komen pun dua kali.. huhu.. jangan marah ek akak.. daaaaaa.. lea nntikan smbgannya.. ;)

artic_roses said...

a'ah lea..hrp2 anis windu kat izham bile bjauhan..cewahh...

nka lgiii kak dina..
chaiyok2...

arissa sofea said...

mintak2 laa anis ngan izham... aamminnn....

nadiahaerani said...

heheheh bagus dina... x sabar nak tau sambungan nyeeee;-)

MaWaR_RiMbA said...

best nyerrrrr....sy tgu sambungannya...

ardeela said...

xde sambungan seterusnye ke?
x sabar...

haikadove said...

alaa.. tade smbungan die lg ke akak? x sbar nk tgk anizan tue dgn sape.. harap2 dgn izham;D

MamaElla said...

Cukup bagus novel ini tapi tajuk nya belum ku tahu juga...walau sedikit pun intipati novel ini yg saya baca...saya pasti ia tidak membosankan...Saya juga UB dan akan terus cari novel-novel yg bermutu tapi ada sense of humour...:-)