Sunday, February 22, 2009

Aku Bukan Untukmu - 39

“Kita lunch sama hari ni?” suara manja itu membuatkan Izham menoleh.

Tangannya dirangkul gadis itu. Dengan gaya yang menggoda. Izham meleraikan rangkulan itu. Rasa tidak sedap jika di pandang staf lain. Dia tersenyum tawar.

“Sorry, saya ada appointment tengah hari ni!” Izham menolak.

Gaya bahasanya dengan gadis seksi itu bertukar rentak. Dia lebih formal. Tidak lagi menggunakan perkataan biasa, honey atau baby. Baginya kini, hubungannya dengan wanita itu tidak lebih dari seorang peguam panel syarikat dan tuan punya syarikat. Itu sahaja.

“Ala, you ni, sekarang selalu mengelak dengan I. You merajuk pasal I tak mahu ikut you balik kampung ye!” lirikan manja Sofea membuatkan Izham menelan liur.
Tipulah kalau dia tidak terliur melihat gadis sehangat Sofea. Memang selepas menyayangi Anizan dia cuba melupakan Sofea. Dan proses itu berterusan sehingga kini. Terasa jelik bila mengenangkan Sofea dirangkul lelaki orang putih dulu.

“Tak, saya tak merajuk pun. Err, Joshua apa khabar? Bila you all nak kahwin?” entah kenapa soalan itu terpacul. Tapi dia sedar reaksi wajah Sofea. Terperanjat.

“Hey, baby, kenapa tanya macam tu. I dengan Joshua kawan saja! I sayangkan you tau!” rengek Sofea.

Sambil tangannya membelai rambut Izham. Izham merasakan bilik mesyuarat itu membahang. Penghawa dingin itu tidak berfungsi lagi untuknya. Kalau dia tahu Sofea mahu menggodanya semula, dia tak akan berlama-lama di bilik mesyuarat itu. Mesyuarat yang berlangsung selama satu jam dengan Tan Sri Kamil tadi sudah lima belas minit berlalu.

“Please Sofea, jangan buat macam ni. Kita dah putus, okey?!” Izham berbisik dalam tegas.

Dia perlu mengingatkan pada gadis itu. Mereka sudah tidak mempunyai apa-apa hubungan. Dia tidak mahu gadis itu terus-terusan menganggapnya kekasih lagi. Dia sudah lupakan Sofea sejurus memberi hatinya kepada Anizan.

“You memang merajuk ni. I’m sorry okey! I tahu I’m wrong. I jealous about Datin Hartini. You pun tahu kan, datin tu hot. Bekas model. Mestilah I rasa tergugat! I’m sorry okey!” Sofea merayu lagi. Merimaskan.

Izham mengangkat kening. Entah kenapa gadis tinggi lampai di hadapannya ini sudah berubah tingkah. Merayunya pula. Selalunya Sofea yang suka orang menyembahnya. Mesti ada yang tidak kena, fikir Izham.

“Sorry Sofea… you terlambat!” Izham terus menepis tangan Sofea.

Kemudian dia berlalu menuju ke pintu. Malas mahu melayani gadis itu. Dia hanya mahu kan Anizan. Cintanya yang dulu terhadap Sofea sudah terkubur. Sepertimana kepercayaannya terhadap anak Tan Sri Kamil itu. Semuanya dimusnahkan oleh Sofea sendiri.

****************

Sofea menghentak kaki. Bengang dengan layanan dingin Izham. Entah mengapa sejak akhir-akhir ini lelaki itu langsung tidak mahu memujuknya. Kali terakhir lelaki itu membelikan bunga untuknya kira-kira sebulan lalu. Itupun bunga yang dibawa despatch tomboy yang kurang ajar itu bermastautin di bakul sampah. Semenjak itu juga Izham langsung tidak pedulikan dia.

Mungkin benar kata-kata Mila, temannya yang pernah terserempak dengan Izham bersama seorang perempuan dia MidValley. Mila kata, budak perempuan itu seperti budak kampung. Baru belajar berfesyen.

Sofea menghempaskan diri ke sofa empuk di biliknya. Tepisan tangan Izham tadi benar-benar memalukan. Kata-kata Mila silih berganti di fikirannya. Mungkin benar Izham sudah ada penggantinya. Kerana itu lelaki itu langsung tidak perdulikan dia. Jika tidak pasti tidak cukup ayat Izham mahu memujuknya.

Kali ini Izham memang cari pasal. Tidakkah dia ingat bahawa modal permulaan untuk firma Izham itu dibiayai oleh ayahnya? Lupakah dia tentang jasa-jasa Sofea memujuk ayahnya untuk memberikan modal kepada Izham. Tidak ingatkah lelaki itu bagaimana susahnya dia mengusung Ijazah Sarjana Muda undang-undangnya ke hulu ke hilir, tetapi tiada tawaran pekerjaan untuknya. Tidakkah dia teringat semua klien yang menggunakan khidmat Izham adalah sebahagian besar klien ayah Sofea.

Sofea mengetap bibir. Sakit hati bercampur baur dengan perasaan yang sukar diungkapkan. Izham akan meninggalkan dia. Bukan. Izham sudah meninggalkannya. Kalau dia tahu siapa perempuan yang mendampingi Izham, seluruh hidup perempuan itu akan diseksanya. Sofea mencerunkan matanya. Dia harus menyiasat siapa gadis yang berani mengambil haknya. Siapa yang mahu mencabar dia.

6 comments:

-Ain-Dak In- said...

benci sofea..
gedik paria..
eii..
menyampah la.....
ntah2 dah mngndung tu sbb cari izham..
nak suh jd pak sgup la tu..
ahhh...

LeaQistina said...

eceh.. mmg dasar perempuan tak sedar diri.. nak pulak si sofea tu jilat ludah sendiri ek.. dh di buangnya si izham pastu nak kutip blik..

Kak dina, lea nak sgt tau pe respon si izham fasal yg anizah tersentuh hati fasal kawen tu.. hehe.. mesti kalut habis la si izham.. nk tgk mcm mana dia nk betulkan statement dia sendiri.. hehe.. rasanya klu anizah plak yg ungkit dia ckp xmo kawen tu.. huhu.. gerenti kalut xckup tanah nak pujuk si anizan.. wahhaa..

apa pun thanx kak dina.. best.. smbg lg ek..

keSENGALan teserlah.. said...

hehe....lolipop..
sokong2..
gedik gile si sofea nieh...
tergesel2 kat izham..gerammnyer..

Sulela said...

Sambung lagi ek, Dina...

Hafia Hana said...

he..he...
nmpaknyernyer bkn senang nk mgecap bahagia...

for anizan sabar ekhhh...

AdamZ said...

benci sofea........