Tuesday, February 3, 2009

Aku Bukan Untukmu - 36

“Aniz, ikut saya,” arah Izham dengan suara tegas. Fizah yang sedang mengajar Aniz tentang job-scopenya menoleh. Hairan melihat majikan kacak itu tiba-tiba macam berselera dengan Anizan. Sedangkan selama ini budak tomboy itu macam tiada harga di mata Izham. Anizan bangun dari kerusi. Merenung Fizah sambil mengangkat kening sebagai isyarat ‘kenapa’. Fizah hanya menjungkit bahu. Anizan terus saja mengekori Izham keluar pejabat.
“Pergi mana Bos?” soal Anizan. Hatinya cuak bila mereka terus ke tempat letak kereta. Izham diam sahaja. Mungkin kerana geram dengan panggilan ‘bos’ yang terpacul dari bibir Anizan.
“Masuk!” arah Izham keras.
Dia membuka pintu kereta. Selepas Anizan masuk pintu kereta ditutup kuat. Kereta hitam itu terus keluar dari tempat letak kereta. Membelah jalanraya yang agak sesak. Anizan merenung wajah lelaki di sebelahnya. Hatinya masih berdebar, mahu kemana pula lelaki ini.
“Kita nak ke mana?” Anizan mengangkat kedua kening.
“Awak jangan risau, saya nak bawa awak beli barang je. Cantik awak pakai baju kurung ni ye sayang!” Izham senyum meleret. Tangannya mula menjalar mencari tangan Anizan. Dia mahu Anizan mengerti perasaannya. Kini segalanya hanya untuk gadis itu.
“Ish, jangan nak meraba-raba… saya jerit karang!” ugut Anizan. Tidak selesa dengan perlakuan Izham. Sejak mula lelaki itu mengaku menyintainya, tangan lelaki itu amat tidak beradab. Sering saja mencari jemarinya untuk dipaut. Sungguh tidak menyenangkan. Dia tidak selesa langsung dengan kelakuan itu. Sepertinya lelaki itu sekadar mahu mengambil kesempatan.
“Jeritlah! Ada abang kisah?” Izham ketawa.
“Ingat kelakar ke nak ketawa-ketawa?” Anizan menarik muka.
“Awak masih tak percayakan cinta saya? Apa lagi yang boleh saya buktikan yang saya cintakan awak Anizan? Saya betul-betul kalah dengan perasaan saya, sejak kenal awak!” terang lelaki itu.
Suaranya bertukar nada. Lebih serius. Anizan melemparkan pandangan keluar tingkap. Telinganya terasa panas mendengar luahan Izham. Alat penghawa dingin yang ada di dalam kereta Izham itu juga dirasakan seperti bara. Panas membahang. Entah mengapa setiap kali Izham menyuarakan perasaan cinta terhadapnya, badannya akan panas tiba-tiba. Mukanya akan terasa membahang dahulu. Malu dan marah. Tidak dinafikan adakalanya hatinya berbunga harapan tatkala Izham menelefon menyatakan rindu. Tapi selebihnya dia terasa tidak ketahuan. Tidak tahu sama ada suka atau marah atau menyampah.
“Awak tipu diri sendiri!” gumam Anizan tiba-tiba. Dia tidak mahu tertipu dengan perasaan Izham. Dia tidak pernah berasa dicintai apa lagi menyintai. Maka dia harus berhati-hati. Tidak semestinya suka membuahkan cinta, itu pandangannya.
“Sumpah sayang! Abang tak tipu, pertama kali abang melihat Aniz dalam pakaian perempuan, abang terpesona!” ikrar Izham. Tidak tahu lagi bagaimana caranya mahu membuatkan gadis itu percaya kata-katanya. Sungguh apa yang keluar dari bibirnya adalah sebenar-benarnya dari hati yang ikhlas. Dia berjanji tidak akan mensia-siakan anugerah itu.
“Bos, susah saya mahu menerima ucapan cinta kalau perkara tu hanya bermula kerana perubahan saya. Cinta itu dari perasaan Bos, bukannya dari paras rupa!” tegas Anizan. Dia tidak mahu Izham terbelenggu dengan rasa yang bukan-bukan.
“Awak tak percaya dari mata turun ke hati? Dari kerana mata… yang mempunyai kuasa… ooohh!! Aku tergoda, aku tergoda terkecewa!” Izham menyanyi ala-ala R. Azmi. Anizan tergelak kecil. Kelakar juga majikannya itu. Selalunya dia jarang nampak Izham bergurau senda begitu. Muka lelaki itu selalu nampak ketat. Macam banyak sangat masalah negara yang di fikirkannya.
Walau apa pun pandangannya terhadap Izham, namun lelaki itu banyak alasan dan pendiriannya tetap. Anizan sedar, adakalanya manusia jatuh cinta melalui rupa. Tapi baginya, biarlah cinta yang dibina itu disulami kasih sayang yang ikhlas dari dalam hati. Bukan semata-mata kerana kecantikan atau kekacakan seseorang.
Kereta Izham berhenti di satu tempat. Banyak kereta yang di letakkan di situ. Anizan terpandang kontena yang dijadikan pejabat jualan. MZ penjual kenderaan terpakai. Dahi Anizan berkerut memikirkan apa yang mereka buat di situ.
“Sayang, awak pilih je kereta mana yang awak mahu. Saya bayarkan,” Izham tersenyum. Anizan terlopong. Tidak tahu bagaimana mahu bereaksi lagi.
-Pilih kereta? Kerja gila. Takkan Izham mahu menghabiskan wang semata-mata kerana dispatch tomboy macam aku? Opss, terlupa, sekarang kan aku ni secretary.
Anizan tersenyum sendiri. Memang kata orang kalau dah rezeki datang bergolek jangan sesekali dilepaskan. Tak baik menolak rezeki.
“Tapi-” kata-kata itu bagai tiada penyambungnya bila Izham memintas.
“Tak ada tapi-tapinya. Abang tak mahu Aniz bawa motor pergi office. Bahaya, jadi Aniz dah boleh ukur sejauh mana Abang sayangkan awakkan?” Izham merenung tepat ke wajah Anizan. Dia tahu cara itu sudah kuat untuk mengambil hati Anizan.

7 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

eeii..
akhirnye ade gak..
hehhehe..
ske2..
besh sgt...
nk aniz ngn izham taw..

sweet jer...n bg epy ending taw kak..
xmo arh sad ending...
ske2...
smbung2..

eija said...

akhir nya sbg gak..tpi knp ckit..??
akak nk aniz ngan izham taw..

sbg lg..ltak byk2 n3 ea..hehe

LeaQistina said...

hehe.. kak dina.. lea rasa lea tau nape anizan ckp tapi tu.. hehe.. mesti sbb anizan sebenarnya tak ada lesen kereta.. wahhaa..

so lepas ni ada la plak modal si izham tu nak gi jemput anizan kat umah..

huhu.. betul ieja lea sokong.. walau pun tajuk citer ni mcm akan ada sad ending antara diorang.. but lea harap sgt.. aku bukan untukmu ditujukan buat si kembar izham tu.. bkn pada anizan dan izham..

plz kak dina.. plz.. plz n plz..

muliati said...

kakak, awat skit sangat ko post..

lela said...

Sambung, Dina...sambung...;)

gee said...

takpe sis..busy pun takpe..sbb banyak bab yg gee ketinggalan..hehe

strawbErry is sOur said...

kak dina, smbung la lgi..
nak lagi...
xnak sdih2 ending dia...
mla2 sy start baca tjuk dia, takut jgak cite hero xleh brsma ngan heroin dia...
sy arap alyn arap sngat kak dina wat apy ending...
lgi s2 alyn ada bca comment yg kata pnulisan kak dina cam kak dina tngah brckap jew dgn pembaca...
saya suka!!!.cam kwn lak..
heheh....papa pun tq..
n nak lagi!!!!!!!!!!!