Tuesday, June 24, 2008

SEMANIS SENYUMANMU -BAB 9

Kepalanya terangguk-angguk mengikut rentak muzik techno yang dimainkan DJ. Parti sambutan hari lahir Danny memang meriah. Kebanyakan yang hadir adalah teman-teman yang seangkatan dan se ‘species’ dengannya. Gadis tomboy dan pengkid. Perempuan yang berlagak lelaki, sama juga seperti Aryssa. Kebanyakan gadis sejati yang datang pula berpakaian seksi dan menggiurkan. Mereka menari dengan pasangan masing-masing.

Aryssa ketawa sendiri. Kononnya pengkid ni brutal sangat, tapi… sambut birthday pula! Biasanya yang sambut Birthday ni awek yang manja-manja je…

Aryssa duduk di meja yang paling tepi sambil memerhatikan gelagat temannya yang lain sejak tadi. Sejak dua tiga hari lepas, Danny bersungguh-sungguh mengajaknya ke parti itu. Yang paling merimaskan bila Danny memperkenalkannya pada Linda, gadis seksi yang tergila-gilakan Aryssa.

Benar apa yang dikatakan Wani, Linda memang cantik jelita. Macam model dan pelakon Fasha Sandha. Mana-mana lelaki yang memandangnya pasti cair dengan godaannya. Tetapi sayang, kecantikan itu akan musnah dek kaum sendiri.

Linda sejak tadi lagi cuba menggodanya dengan lirikan manja. Tambahan pula malam ini Aryssa kelihatan ‘handsome’, walaupun hanya mengenakan jeans dan T-shirt Polo dengan kolar yang tegak tidak berlipat. Gel yang dipakai membuatkan rambutnya terpacak ke atas. Menambahkan gayanya seperti seorang lelaki.
“Ary, jom kita menari… dah lama Linda teringin sangat menari dengan you…” manja Linda memaut lengannya.

Ajakan Linda ditolaknya dengan sopan.
“I tak pandai menari… Sorry. You ajak orang lain ye… kan banyak balak yang ajak you menari,” tolaknya.

Takkan aku nak menari dengan perempuan, yakh! Tolonglah! Geli!

“Kalau I nak menari dengan diorang, dah lama I pergi. I nak menari dengan you… Come on Ary!” pinta gadis itu lagi.

Kali ini dia menarik tangan Aryssa. Badannya disorong rapat ke tubuh Aryssa. Digesel buah dadanya juga. Aryssa cuba menghindarnya. Menolak perlahan badan Linda yang semakin rapat. Kemudian, Linda mula mendekatkan bibirnya ke bibir Aryssa.

Aryssa mulai panik. Gila!
“Jangan buat macam ni. Malu orang tengok!” Cepat-cepat Aryssa menolak lembut muka Linda.
“Okey, kita buat kat rumah I. Jomlah, I dah tak sabar ni…” rengek Linda. Manja dan memberahikan jika ada lelaki yang memandangnya. Tapi tidak pada Aryssa. Gadis itu menjengkelkannya.

Gila! Linda memang dah gila agaknya. Hilang akal!

Aryssa mula memikirkan alasan untuk menyelamatkan diri.
“Malam ni, tak boleh la… apa pula kata Danny nanti. Kan ini party dia. Kecik pula hati dia kalau kita tinggalkan. Lain kali ye…” balasnya, masih lagi berlembut.

Hi ye! Yakh! Macam mana aku boleh terlibat dengan perempuan yang dah songsang ni? Ya Allah, Selamatkanlah aku. Dah nak kiamat agaknya dunia!

“Okey, lain kali… tapi bagi I kiss sikit!”

Linda masih buat muka menggoda sambil menjilat bibirnya yang merah. Sekali lagi Aryssa mengerut dahi dengan permintaan Linda.

Takkan aku nak bercium dengan dia?

Dia bukan sahaja tidak tergoda dengan permintaan itu, tetapi dia berasa teramat geli dan jijik. Masakan Aryssa mahu membenarkan bibirnya dijamah oleh perempuan gila di hadapannya. Never!
“Pipi je ye…” Aryssa teragak. Terpaksa.

Tanpa menunggu lama, Linda mencium pipinya, rakus. Meremang bulu roma Aryssa. Kalau dia tahu perkara macam ni akan terjadi, sumpah dia tidak datang.


**** *********** *****

Seperti malam-malam sebelumnya, Fizal menanti lagi panggilan daripada si misteri Syarina Wirdayu. Seronok betul berbual dengan gadis itu. Lucu dan menghiburkan. Siapalah dia agaknya ye? Bagaimana rupanya?

Tepat 10:00 malam, telefon di sebelahnya bordering. Dia memang sentiasa menepati janji. Sepuluh tepat.

Cepat-cepat Fizal mencapai gagangnya.
“Hello! Nak cakap dengan siapa?” serius suara Fizal. Pura-pura.

Dia sudah tahu siapa di hujung talian, tetapi masih mahu bertanya. Mungkin kali ini, orang itu akan menyamar sebagai orang lain pula.
“Hello, Hospital Sakit Jiwa Tanjung Rambutan ke?”
“Eh, bukan. Salah nombor ni…”

Orang salah nombor pula, ada ke hospital sakit jiwa. Tak sekolah punya orang!

“Tak kisahlah, saya nak cakap dengan pesakit jiwa bernama Fizal…” jawab suara itu.

Baru Fizal sedar dia dipermainkan lagi. Macamana dia tak boleh cam suara Syarina.
“Ooo… Rina kenakan Fizal lagi ye! Sampai hati Rina kata Fizal sakit jiwa…Fizal tak ada moodlah nak cakap dengan Rina,” Fizal pura-pura merajuk.
“Ala, janganlah marah. Tak boleh gurau, pergi surau!” gadis itu ketawa terbahak-bahak.

Geram betul Fizal bila dengar dia ketawa. Comel sangat.
“Fizal tengah buat apa tadi? Tunggu Rina call ye!”
“Eh, tak adalah. Kebetulan Fizal nak keluar, tetiba telefon bunyi. Fizal angkatlah!”

Takkan nak bagi tahu aku memang tunggu dia call. Jatuhlah saham, tunggu awek call.

Selama ini Fizal tidak pernah mengejar perempuan, hanya perempuan yang mengejar Fizal. Kalau Syarina Wirdayu tahu dia memang ternanti-nantikan panggilan itu, malulah.

“Eleh, tipu! Rina tahu Fizal tengah duduk kat sofa sebelah telefon tu kan? Fizal pasang CD, lepas tu… Fizal tunggu telefon warna merah atas meja rotan tu berbunyikan?” tekaan Syarina memang tepat.

Tadi dia memang pasang CD, lepas tu Fizal duduk di sofa dan tunggu telefon merah di atas meja rotan berbunyi. Oh Ok oo… mana dia tahu telefon kat rumah ni warna merah dan meja tu meja rotan?

Ke dia ni orang yang Fizal kenal dan pernah datang rumah ni? Biar betul budak ni..orang ke momok ni?

“Eh, mana Rina tahu telefon ni warna merah, meja ni meja rotan? Rina pernah datang rumah Fizal ye? Rina ni siapa sebenarnya? Baik Rina cakap. Kalau tak, Fizal letak telefon!” Fizal buat-buat garang.

Sebenarnya dia sendiri tidak sanggup hendak meletakkan telefon. Bila terdengar suara Syarina, hatinya bagai tertawan pada suara itu. Suara yang lunak. Suara yang merdu. Suara yang ada kalanya nakal. Suara yang tidak dipunyai oleh sesiapa kecuali Syarina Wirdayu.

“Sebenarnya, Rina ada di sebelah Fizal. Kalau tak percaya, cuba Fizal tengok kat tepi dinding tu…ada cerminkan? Fizal perhatikan betul-betul dalam cermin tu, Rina ada di situ!” bisik gadis itu, dengan suara perlahan yang sengaja diseramkan pula.
Fizal telan liur. Dia mula mengintai ke arah cermin di dinding.

Mana tahu entah-entah perempuan ni puntianak ke, drakula ke… Namanya pun pelik juga, Syarina Wirdayu. Ala-ala nama momok tu…

Sedang Fizal cuba melihat ke arah cermin di dinding, kedengaran gadis itu ketawa sekali lagi.
“Fizal percaya? Rina pakai teori biasa je…kat rumah Rina, telefon terletak di ruang rehat dan warnanya merah. Ruang rehat ni ada sofa dan Hi-Fi. Meja rotan tu…Rina tembak je,” terangnya satu persatu disusuli dengan tawanya.

Fizal menarik nafas Lega. Fizal ingatkan dia ni momok. Tidak pun orang yang Fizal kenal dan sengaja nak kenakan Fizal.
“Rina ni buat lawak seram pula. Tapi, teori Rina tu tepatlah. Terrorlah Rina ni!” puji Fizal.

Seram juga dia tadi. Mana tidaknya, seorang yang tidak pernah dikenali dan tidak pernah berjumpa tiba-tiba tahu pula segala-galanya tentang dia. Gadis ini memang teramat misteri.

Syarina Wirdayu ini memang misteri. Pandai berjenaka. Suka ketawa dan pandai menembak. Sasarannya pasti mengena. Suaranya juga lembut dan menawan. Kata orang kalau suara best muka tak cun. Kalau muka cun, suara pula tak best. Betul ke tidak, Fizal tak pasti. Yang pastinya, suara Syarina membuatkan Fizal merinduinya setiap malam.

Bukannya Fizal jatuh cinta. Tak mungkin! Fizal belum bersedia untuk bercinta. Semua perempuan-perempuan itu dilayan sama rata. Mereka yang lebih-lebih. Sayanglah. Rindulah. Sampai kadang-kadang, Fizal rasa nak muntah bercakap dengan mereka.

Fizal sendiri kadangkala takut juga kalau-kalau ada di antara teman-teman perempuan yang pernah ditinggalkannya dulu menyamar dan mempermainkannya seperti mana yang pernah dilakukannya pada mereka dahulu.

Semenjak di bangku sekolah rendah lagi, dia memang disukai perempuan. Ramai yang suka menjadikannya adik angkat dan abang angkat. Mungkin kerana wajahnya yang keanak-anakan waktu itu.

Apabila dewasa, wajahnya semakin menggoda ramai gadis. Pantang dia menegur, mulalah si gadis itu mahu berkenalan. Bertukar nombor telefon dan mengajaknya keluar. Lama-kelamaan dia suka pula begitu. Didampingi gadis jelita ke sana-ke mari.

Fizal lantas membuka album gambar. Banyak gambar-gambar gadis yang pernah didampinginya. Ada yang masih terus menghubunginya. Ada juga gadis yang Fizal tak ingat langsung namanya. Fizal usung mereka ke sana-sini, menayang pada kawan-kawan yang lain betapa Fizal hebat dalam memikat perempuan.

Hingga hari ini, Fizal tetap Berjaya. Tidak ada antara teman wanitanya yang bergaduh sesama sendiri kerana merebutnya. Malah mereka sendiri cukup bersyukur. Sekurang-kurangnya Fizal sudi berkawan dengan mereka. Lagipun dia sendiri tidak pernah memaksa untuk dicintai. Malah tidak pernah mendesak mereka untuk menyayangi kerana Fizal sendiri tidak pernah ada apa-apa perasaan pada mereka semua. Fizal cuma suka berkawan dan bukanlah mahu bersaing dengan Hero Dermaga College.

Zastri, boleh dikatakan semua gadis jelita di Bandar ini mengenali lelaki itu. Satu ketika dahulu, dia dan Zastri pernah berkawan baik. Namun kerana perempuan, mereka bertengkar dan kini wujud persaingan untuk memikat mana-mana gadis jelita. Teman baiknya kini manjadi musuh ketatnya pula.

No comments: