Sunday, January 11, 2009

Aku Bukan Untukmu - 31

“Abang pergi dulu ye! Jangan nangis-nangis… jangan nakal-nakal. Dengar cakap umi!” pesan Izham seperti gadis di hadapannya itu kanak-kanak.
Tangannya di tepuk-tepuk di pipi Anizan. Ingin sahaja Anizan menepis. Tapi kerana umi ada di belakang mereka membuatkan dia merelakan saja kekasih lakonan itu berbuat sesuka hati. Anizan tersenyum tawar. Dia membantu Izham memasukkan beg kerja ke dalam kereta.
“Saya tahu lah!” ucapnya pendek.
Rimas diperlakukan gaya anak kecil. Dia menangis bukan kerana sedih ditinggalkan. Dia sekadar takut kalau-kalau diberi ujian lagi. Tidak sanggup untuk menipu wanita yang begitu baik terhadapnya.
Izham sudah menghidupkan enjin kereta. Dia menghulur tangan. Gaya menyuruh Anizan menyambutnya.
“Tak boleh, haram!” Anizan mengerling tajam.
Tangan Izham langsung tidak disambut. Izham ketawa melihat jelingan itu. Terasa hatinya terhibur melihat wajah masam Anizan. Dia tahu gadis itu merajuk. Kerana kepergiannya. Dia tahu gadis itu bakal menyimpan perasaannya saat dia tiada. Di sudut hatinya masih ada sekelumit rasa risau menerjah. Risau kalau-kalau Izlan memotong jalan. Nampak seperti adik kembarnya itu bagai berminat pada Anizan.
“Anis, mari sini kejap, nak bisik!” panggilnya, nada perlahan.
Bimbang kalau si ibu yang sedang memerhatikan mereka turut menyampuk.
“Apa?”
“Jangan main mata dengan Izlan ye! Abang jealous tau!” dia kenyit mata sambil galak tersenyum meleret.
Saat itu mata Anizan terbeliak. Tidak disangka majikannya itu cemburu.
“Suka hati saya la!” ujinya. Sekadar mahu melihat perubahan airmuka.
“Tak baik tau, awak tu bakal isteri saya!” ucap Izham. Airmukanya masih seperti tadi. Dasar mahu mengena. Mempermainkan hati. Anizan menjelir lidah. Kala itu Izham tergelak besar. Senang dengan aksi nakal gadis itu. Baginya Anizan adalah segala-galanya. Selepas menyalami Hajah Saniyah, dia pergi meninggalkan dua perempuan yang disayanginya kini. Kereta hitam metalik itu terus meluncur membelah jalan.

“Bosan?” soal satu suara.
Anizan menoleh. Memang tiada orang lain lagi, cuma ada Izlan. Hajah Saniyah di biliknya. Anizan yang sedang duduk termenung di ruang tamu. Tiada nafsu untuk berbuat apa-apa. Memang membosankan. Soalan Izlan tadi cuma dibalas anggukan.
“Kenapa tak pasang tv?” soal lelaki itu lagi.
Entah mengapa malam ini lelaki itu begitu ramah mahu menegur. Jika tidak anak muda itu selalu bersikap dingin terhadapnya.
Dia mengeluh. Tiada nafsu untuk menonton tv. Kalau di rumahnya di Kuala Lumpur, tv itu cuma bahan perhiasan, jarang sekali di tonton. Dia dan Asma sama-sama tidak suka menonton tv. Biasanya mereka berbual. Kalau tidak pun masing-masing berbual di internet. Anizan merengus. Rindu pada PCnya. Dia tidak punya notebook untuk di bawa ke sana ke mari. Cuma ada PC peribadi untuk berchating.
Baru sahaja dia mahu menoleh untuk membalas kata-kata lelaki itu, Izlan sudah hilang di balik pintu. Pasti anak muda itu menganggapnya sombong. Langsung tidak menjawab soalannya. Padahal bukan soalan yang susah.
Aduh, kenapa aku terasa kesunyian ni? Rindunya aku pada Asma. Dia merenung telefon bimbitnya. Langsung tiada panggilan dari siapa-siapa. Tiada talian. Betapa jauh ke dalam kampung ini sehingga tidak dapat talian telefon mudah alih. Cuma sesetengah talian sahaja yang boleh digunakan di sini.
“Nah!” unjukan sebuah mug yang berasap nipis membuatkannya tersentak. Tangan sasa Izlan masih mengunjukkan mug berisi koko panas berasap.
“Err, terima kasih!” teragak-agak dia menyambutnya. Di tangan kiri lelaki itu terkepit sebungkus Twisties. Lelaki itu membuka Twisties dengan cermat.
“Minumlah, saya tak letak ubat apa-apa, jangan risau!” Izlan mengangkat kening. Mengisyaratkan untuk minum air yang dibancuhnya. Anizan cuba melirikkan senyum. Dia masih terkejut dengan kebaikan lelaki dihadapannya. Anizan meniup perlahan koko panas yang berasap itu. Dengan perlahan juga dia menghirupnya. Terasa air enak itu meresap ke tengkoroknya.
“Ermm… pandai awak buat air!” pujinya, sekadar berbasa basi. Matanya melirik ke arah wajah lelaki itu waktu lelaki itu sedang merenung ke kaca televisyen. Wajah lelaki itu masih seperti tadi macam tiada perasaan.
“Awak belajar lagi?” soal lelaki itu tiba-tiba.
“iye, di kolej swasta. Institut Kemayan di Petaling Street. Ambil law,” jawabnya panjang tanpa di suruh. Hatinya berbunga bila lelaki itu mula mengambil tahu hal dirinya.
“Baguslah! Nanti boleh kerja dengan Izham… opss! Memang awak kerja dengan Izham kan?” kata-kata itu sinis menujah hati.
“Iye, tapi sebagai despacth.” Jawabnya tenang dalam geram.
“Hah? Dispatch? Izham dah gila ke bagi perempuan lemah lembut macam awak kerja dispatch?” terbeliak mata Izlan. Macam tidak sangka langsung dengan pekerjaan Anizan.
Tiba-tiba sahaja telefon di meja berdering. Izlan lantas mengangkat ganggang. Matanya merenung Anizan. Panggilan untuk gadis itu. Dengan hormatnya selepas ganggang bertukar, Izlan masuk ke bilik.
“Hello sayang!” ucap suara di sana.
“Hmmm!”
“Dah makan? Sayang tengah buat apa? Kaki dah ok?” soalan bertubi-tubi membuatkan Anizan tersenyum. Gembira sedikit bila ada yang mengambil berat.
“Dah makan, saya tengah sembang-sembang-“
“Dengan umi?” soalnya dalam nada agak curiga.
“Tak.”
“Izlan?”
“Tak.”
“Awak main-main ye… dengan siapa lagi di rumah tu?”
“Dengan awak la. Awak Tanya tengah buat apa, tengah sembang-sembang dengan awak la…” ketawa kecil pecah di hujung talian.
“Main-mainkan abang ye… nanti abang balik, abang gigit hidung tu!” tawa Izham juga pecah. Tak sangka Anizan sudah mula bergurau.
“Bila awak nak balik?” soal Anizan tiba-tiba.
“Kenapa? Rindu ye? Baru satu hari abang tak ada dah rindu!” Izham memancing reaksi.
“Tak malu, siapa yang rindu, saya tanya sebab kaki saya dah ok. Lagipun tak sanggup lagi nak jadi munafik!” tegas suara Anizan.
“Yelah, yelah! Esok abang balik, lusa kita balik KL,” beritahu Izham.
Saat itu hati Anizan melonjak kegembiraan. Dia mahu pulang semula ke Kuala Lumpur. Sudah letih mahu berpura-pura lemah lembut di depan keluarga Izham. Sudah penat. Terbayang-bayang kerjanya yang bakal berlambakan saat dia pulang nanti.

3 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

hahahaha...
izham jeles...si anizan nieh plak da xkekok nk berguarau ngn izham..hehehee..1 perkembgn positif nih....hii...
ngeeee...
pendeknye kak dina..
xpuas bce...
nk lgi.nk lgi...
ske2...

LeaQistina said...

betul2.. pendek sangat la kak dina.. but it's better dr xde langsung.. so toche banyak2 ek kak dina..

anis said...

akhirnya keluar jga
rindu sgt nk bce
npe pndek sgt x puas
smbg lagi!!!
best