Wednesday, January 14, 2009

Aku Bukan Untukmu - 34

Anizan menekan off dibutang telefon bimbit. Perasaan geram dan marah berlumba dalam hati. Geram kerana kata-kata Izham tidak pernah lembut. Dua puluh empat jam nak membentak. Kasar. Macam itu nak jadi kekasih orang. Anizan merungut sendiri.
-Sudahlah tu main paksa-paksa je orang. Suruh cintakan dia. Suka hati akulah nak cintakan siapa. Dia pandai-pandai nak bentuk hidup aku. Sudah lah janji tak tepati. Kata nak balik semalam tapi tak balik. Ada kerja konon. Entah-entah sibuk ‘kerja’ dengan anak mat saleh celup tu. Bukan boleh percaya sangat.
“Izham yang call ye?” soal Izlan. Lembut meresap otak Anizan.
“Hmmm…” balasnya.
Malas mahu berbincang tentang lelaki ego macam Izham. Bila depan-depan kemain lagi, sayang lah cintalah. Bila cakap dalam telefon nak marah-marah.
“Dia marah?” pertanyaan Izlan membuatkannya menoleh.
“Mana awak tahu?” soalnya hairan.
“Muka awak yang cerita pada saya,” selamba sahaja jawapannya.
-Muka aku? Nampak sangat ke?
“Takde la, saya lapar la… muka saya kalau lapar memang macam ni! Macam nak telan orang. Tu tanda saya lapar la tu!”
Dia mengubah topik. Sengaja tidak mahu memanjangkan kemarahan. Memang rasa macam mahu telan orang. Kalau Izham ada di depan mata. Memang sah-sah kena kunyah sikit-sikit. Geram tidak terkata.
Terjungkit sedikit senyuman di bibir Izlan. Terbayang bagaimana Izham memarahi Anizan. Muncung gadis itu sudah menceritakan segalanya. Dia geleng kepala. Kadang-kadang perangai Izham memang kebudak-budakan. Kaki cemburu.
“Sudahlah tu, jangan masam-masam muka. Nanti Izham lari!” usik Izlan. Anizan menjeling.
Lelaki ini berguraukah? Kena ketawa ke ni? soalnya dalam hati. Tidak pasti sama sekali sama ada Izlan bergurau atau hanya bercakap-cakap kosong. Mukanya langsung tiada reaksi. Sekali lagi telefon berbunyi.
“Hello! Awak nak apa?” soalnya marah-marah. Kacau daun orang nak bersiar-siar, getusnya.
“Nak awak!” tawa Izham melapangkan dada. Tapi dia tidak mahu terus terperasan.
“Giler!”
“Sayang, balik rumah cepat ye. Malam ni abang balik tau!” beritahu lelaki itu. Anizan merengus.
“Iyelah tu. Berapa kali awak janji? Berapa kali awak mungkir? Bila orang keluar awak marah-marah. Tolonglah, jangan nak kontrol-kontrol saya,” pinta Anizan. Jemu dengan sikap Izham. Itu baru tidak sampai dua minggu mereka rapat dia sudah dilanda jemu. Kalau dua bulan, dia tidak dapat gambarkan.
“Sayang marah ye. Sorry la sayang. Abang janji malam ni abang balik! Balik cepat ye, cakap pada Izlan, bawak kereta elok-elok,” pesannya.
Anizan menghela nafas. Menjeling reaksi Izlan di sebelahnya. Lelaki itu tidak menunjukkan ekpressi apa-apa. Dia menumpukan sepenuh perhatiannya di jalan raya. Pemandu yang baik. Jadi tidak perlu Anizan menyampaikan pesanan Izham.
“Ok lah! Saya nak ajak Izlan pergi tengok laut. Saya tak pernah tengok laut!” jawab Anizan sengaja menambahkan bimbang di hati lelaki itu.
“Laut? Awak nak pergi mana? Pangkor? Mana sempat nak balik hari ini… Jangan nak mengada. Awak balik je. Esok saya bawak pergi tengok laut! Saya serius ni Anizan, kalau awak tak dengar cakap saya, nanti saya-“
“Kenapa? Nak potong gaji? Potonglah Encik Izham… awak kan bos. Buatlah sesuka hati awak! Saya ni takde perasaan...” lirih saja suara Anizan memotong kata-kata Izham. Dia sudah tahu apa yang bakal terkeluar dari mulut lelaki itu. Segalanya bagai menghiris hati. Dia terus mematikan talian.
Suasana sunyi seketika. Izlan menjeling gadis disebelahnya. Kasihan. Kerana kasih sayang Izham dia menderita. Dia faham sangat dengan Izham. Kata-katanya memang kadang-kadang menjengkelkan. Dia juga hairan bagaimana ada perempuan yang boleh bertahan dengan lelaki seperti Izham.
“Kenapa tak bagi saya saja cakap dengn Izham?” soalnya bila mereka sudah berhenti di hadapan sebuah restoran.
“Takkan kerana saya awak nak bertekak dengan abang sendiri!” jawab Anizan.
“Kenapa saya nak bertekak pula. Saya bukan nak merampas hak dia!” terang Izlan bersahaja.
“Saya bukan hak dia lagi!” tegas Anizan.

8 comments:

nana_yoong said...

AKAK, nak lagi2x

LeaQistina said...

alahai anizan.. tak sedar dh suka kan izham.. :)

best.. best.. nk lg..

keSENGALan teserlah.. said...

huhu...
due 2 kras pale...
elok lar tuh..
heheehe...
nk lgiiiii

dina said...

heheheh korang ni... ayat terakhir mesti "nak lagi".... nanti ye...

Maya said...

nak lagi 2x..... tinggalkan koreje opis tu, sambung citer ni!....
(hehehe,... aku saje nak psiko Dina, bagi dia sambung cecepat!!!)...

dina said...

@maya-nanti kalau aku tak siap agreement, aku pas kat kau ye maya

LeaQistina said...

alamak.. kak dina.. perasan ke skema komen kita org..heeh.. cikgu kita org pesan.. blea komen citer yg best.. kita kena tulis mcm ni..

akak, cepat2 la smbg.. kita org nak lagi.. nak lagi n nak lagi..

hehe..

p/s: jangan marah ek.. daaaa..

dina said...

@lea- hehehe... komen korang yg sama tu buat akak rasa nak menulis 24jam... sabar ye adik2