Sunday, August 10, 2008

YANG KALUT DIFIKIRAN - BAB 2

BAB DUA


Harliana, nama yang tersimpan dalam hatinya sejak dia di bangku sekolah lagi, malah mereka juga adalah pasangan paling popular di sekolah. Entah di mana silapnya, tiba-tiba sahaja Harliana berubah. Bukannya dia cemburu, sebelum ini ada juga dia mendengar desas-desus tentang hubungan Harliana dan Fauzi, namun dia bukanlah seorang yang suka bertindak tanpa menyelidik terlebih dahulu.

Memang benar, kata orang kalau tiada angin masakan pokok boleh bergoyang, begitulah juga hubungan Fauzi dan Harliana. Akhirnya, Syahirwan sendiri terserempak dengan mereka di Mid Valley. Kelelakiannya bagaikan tercabar, bila melihat Harliana berkepit mesra dengan Fauzi, rakan yang pernah sebilik dengannya.

Patutlah Harliana bersungguh tidak mahu Syahirwan menemaninya ke Mid Valley, katanya dia mahu keluar bersama kawan perempuan, sedangkan selama mereka di UM, tidak pernah walau sekalipun Harliana keluar sendirian, kemana sahaja dia pergi pasti mahu Syahirwan menemaninya.

Malam itu juga dia membuat keputusan, mahu berjumpa dengan Harliana dan menamatkan hubungan mereka.

“Sayang, kenapa nak jumpa Lin tergesa-gesa ni? Macam dah tak sempat nak tunggu esok?’ kata Harliana, seperti selalu, lembut dan manja.

Syahirwan merenungnya tajam terasa kebencian menusuk ke dalam hatinya, kerana dia tahu perempuan di hadapannya itu sedang berpura-pura.

“Awak pergi mana siang tadi?” tanyanya perlahan, ada ketegasan pada suara itu.

“Kan Lin dah cakap, Lin pergi Mid Valley dengan Suria dan Fauziah, tu tak percayalah tu! Takkanlah kemana sahaja Lin pergi, Syah kena ikut. Malu lah Syah, kawan-kawan Lin semua tanya, kenapa Lin asyik berkepit dengan Syah, macam Lin tak boleh berdikari pula,” sebelum sempat dia menghabiskan kata-kata, Syahirwan memintas.

“Sekarang malu pula nak berkepit dengan aku? Berkepit dengan Fauzi tu tak malu? Macam ni lah Harliana, aku tak suka orang tipu aku, cakap dolak-dalih, aku nak tanya kau sekali lagi, betul kau keluar dengan Fauzi?” tengking Syahirwan, mukanya merah padam, gadis dihadapannya terkejut.

Tidak pernah selama ini dia melihat Syahirwan segarang itu. Dia tahu dia melakukan kesalahan, dia tunangan orang dan tidak sepatutnya keluar dengan lelaki lain.

“Tak, mana ada, Syah dengar cakap orang, cakap Lin, Syah tak mahu dengar. Sumpah! Lin tak ada orang lain selain Syah…” terketar-ketar suaranya membela diri,

Harliana sudah cukup gementar mendengar suara garang Syahirwan, tidak pernah sepanjang perhubungan mereka dia melihat Syahirwan berkeadaan begitu. Dia takut untuk berterus terang, takut kehilangan Syahirwan, kerana sememangnya Harliana menyintai lelaki itu.

Air di kelopak matanya sudah bertakung, tapi dia lagi takut andainya dia mengaku Syahirwan akan putuskan hubungan mereka, sedangkan dia masih lagi menyayangi lelaki itu.

Dia keluar dengan Fauzi hanyalah sekadar memenuhi kehendak seorang yang peminat yang amat menyanjungnya. Fauzi terlalu kerap mengajaknya keluar bersama. Dan dalam diam juga, dia menyukai cara Fauzi melayannya.

Syahirwan tersenyum sinis, lantas tangannya mengeluarkan telefon bimbitnya dari kocek seluar, lalu dihulurkan telefon bimbit itu pada Harliana, tertera gambar Harliana dan Fauzi berjalan berpimpinan. Harliana hilang kata-kata, terasa kesalahannya besar di mata Syahirwan. Harliana bungkam.

“Syah, I’m so~” belum sempat Harliana memberi alasan Syahirwan memintas. Cepat.

“Tak payah nak cakap apa-apa. Aku cuma mahu kau berterus terang, kalau kau bercakap benar tadi, boleh aku pertimbangkan lagi. Tapi kau dah bersumpahkan?” ada getar dalam suara itu. Getaran pedih di hati.

“Sorrylah Harliana! Setakat ini sajalah hubungan kita, kau jangan contact aku lagi! Aku dah bagitahu kau banyak kali, apa sahaja yang kau buat kau kena berterus terang tak perlu nak menipu aku!” jelasnya lagi, perlahan tapi tegas.
Puas juga gadis itu merayu kemaafan darinya, tapi dia langsung tidak memperdulikannya. Malam itu juga dia menghubungi orang tuanya di kampung, tanpa memberitahu sebab dia mahu memutuskan pertunangannya dengan Harliana, cuma katanya, mereka tiada jodoh. Tanpa banyak soal, kedua ibu bapanya memulangkan semula barang hantaran pertunangan pada keesokan harinya.

Syahirwan tersentak bila mendengar jam dinding yang berdenting, ingatannya pada kenangan pahit itu juga terpadam tiba-tiba. Saat itu dia membuka album, gambar-gambarnya bersama Harliana sudah lama menjadi abu, dibeleknya gambar-gambar kenangan zaman persekolahan dulu. Matanya tertancap pada sekeping gambar, gambar itu mencuit hatinya, kelihatan dia menarik rambut seorang gadis memakai uniform sekolah dan gadis itu kelihatan seperti menjerit.

Dia tersenyum lucu, masih panjangkah rambut Yanti? Masih mahukah Yanti berkawan dengannya setelah beberapa tahun dia tidak menghubungi gadis yang pernah menjadi sahabatnya? Gambar itu ditatapnya lama, ada perasaan yang sukar dilafazkan kala itu, Syahirwan semakin mengerti dengan perasaan itu. Dan akan diuraikannya perasaan yang bagaikan berselirat di hatinya tidak lama lagi.

2 comments:

LeaQistina said...

aduh kak dina.. citer ni mirip bangat dengan hidup lea.. terutamanya bab 1.. nama 'itu' juga merupakan namanya yg banyak tinggalkan kenangan dlm hdp lea..

wa..

dina said...

benar ke? mungkin ianya boleh dijadikan pedoman untuk yang lain...